Kvinna äter pasta ur kastrullen.
© iStock

Sunda alternativ till stärkelserika livsmedel

Hoppa över den vita stärkelsen och gör middagen mycket smalare och nyttigare. Se hur mycket du kan tjäna på att byta ut vanlig pasta, ris, potatis och bröd mot gröna och grova alternativ – utan att kompromissa med smaken.

17 augusti 2017 av Martin Kreutzer

Farväl till pasta, ris, bröd och potatis 

... Säg hej till dina nya kolhydrater

Du vet säkert redan att berg av ris, potatis och vit pasta på din middagstallrik inte är bra för varken hälsan eller midje­måttet. Men det smakar ju bra, passar perfekt till många av dina favorit­rätter och vad ska man välja istället? För en sallad skulle du såklart kunna svänga ihop, men dels blir det snabbt trist, dels kommer favoriträtterna att sakna den substans som källorna till vit stärkelse bidrar med. Tänk dig en lasagne utan pasta­plattor, kycklinggryta utan ris eller en burgare utan bröd.

Men det går att ersätta vit stärkelse med nyttigare alternativ. En självklar lösning är att byta ris, bröd och pasta mot fullkorns­varianter och skippa vitamin­fattiga skalade potatisar mot färskpotatis med skal. Det ger dig både fler vitaminer och kostfibrer, vilket ökar mättnaden och är dessutom bra för din matsmältning.

Vill du äta ännu mer hälsosamt kan du ta steget vidare och välja gröna alternativ. Det är både gott och smart och ger dig inte bara fler kostfibrer, vitaminer och mineraler, utan också en rejäl laddning antioxidanter och sparar samtidigt massor av kalorier. 

I nedanstående artiklar kan du hitta förslag på sunda alternativ som din kropp kommer att älska på middagstallriken!

Tema

Kanske är du intresserad av