Stabilt blodsocker håller hjärnan klar

Håll ditt blodsocker stabilt om du vill hålla hjärnan frisk och klar hela livet.

24 juni 2010 av I FORM

Forskare har kommit fram till att ditt blodsocker inte bara betyder något för din energi i allmänhet, utan också för din förmåga att minnas och lära nytt.

Hippocampus, som styr inlärning och minne i hjärnan, påverkas lätt av svängningar i blodsockret. Ät därför grönt och grovt och med jämna mellanrum under dagen.

3 matvanor som är hälsosamma för din hjärna

Frukt och grönt:

Cirka 20 procent av ditt dagliga kaloriintag går direkt till hjärnan. Den kräver en konstant förbrukning av glukos, huvudsakligen från kolhydrater, frukt, grönt och fullkorn.

Ät lite, men ofta:

Hjärnan behöver en lagom mängd energi varje dag, inte för mycket, inte för lite. Därför vill den hellre ha flera små måltider än få stora.

Hjärnan mår bäst med cirka 25 gram glukos i blodet. Det motsvarar ungefär en banan.

Ät rätt sorts fett:

Hjärnan består av 60 procent fett, så du ska inte vara alltför rädd för fett. Men det är skillnad på vilken typ av fett hjärnan behöver. Välj omättat fett och fettsyror från fet fisk, linfrön och nötter.

Kanske är du intresserad av