Kvinna ler bakom en skål med jordgubbar.
© iStock

Så utnyttjar du bärsäsongen maximalt

Bär är geniala för blodtrycket, blodsockret och ditt midjemått. I Sverige har vi de finaste och nyttigaste sorterna och säsongen har precis börjat. Se här hur du utnyttjar den till max både för smaklökarnas och hälsans skull.

14 juni 2017 av Irene Brøndum

Ät dig sund och glad på bär

Så utnyttjar du bären bäst

Ät 2 dl om dagen

Mellan 100 och 250 gram bär eller ca 2 dl om dagen ser ut att kunna ge en märkbar effekt på din hälsa. Du kan inte äta för många bär. Din mage säger automatiskt stopp, långt innan du kommer upp i skadliga nivåer.

Variera mellan bären

Mesta möjliga hälsoeffekt får du om du varierar så du får i dig bär i olika färger, och kompletterar med frukt och grönt från hela färgskalan.

Ät dem råa

Det är utan tvivel bäst att äta bären färska och obehandlade, t ex som snacks, ovanpå kvarg eller i en sallad. Men det finns även mycket nyttigt att hämta i frysta och tillagade bär, t ex i form av en bärkompott.

Förvara dem kallt

Bär håller sig bäst i kylskåpet, om du inte ska äta dem samma dag. Men ta ut dem i god tid innan de ska ätas, så blir smaken och doften mer intensiv.

Tanka upp med bär hela dagen

Morgon

Lägg färska björnbär på din morgonfil, eller gör en god sommarsmoothie med kvarg, lite kokosolja, ½ banan och massor av färska bär.

Vi kan varmt rekommendera denna bärsmoothie.

Förmiddag

Ät några nävar färska bär som mellanmål, t ex körsbär, som tål att tas med i väskan utan att bli mosade.

Lunch

Lägg färska jordgubbar på din macka istället för köttpålägg, så får du mycket C-vitamin och besparar dig själv fett och kalorier.

Du kan även laga den här läckra sommarsalladen med kyckling, jordgubbar och pinjekärnor.

Eftermiddag

Ät en ostsmörgås med en söt och god krusbärskompott på, och piffa upp ditt dricksvatten med ett par färska hallon.

Kväll

Laga en soppa med björnbärssalsa på toppen, och servera färska hjortron, röda vinbär eller rårörda lingon till fisk eller kött.

Du kan gärna komplettera köttet med den här goda fänkålssalladen med blandade bär.

Dessert

Har du plats över i kaloribudgeten så unna dig själv en smaskig blåbärspaj och toppa med ett par kulor hemmagjord glass.

Vill du ha fler idéer till goda dessertrecept med bär så kan du hitta dem här.

I FORM rekommenderar
På I FORM Kostdagbok hittar du fler än 700 sunda recept som ger inspiration till kalorisnåla recept och som hjälper dig till en sundare livsstil.
Testa I FORM Kostdagbok gratis i 5 dagar

I FORM rustar dig för löprundan

Just nu kan du få en superpraktisk och snygg löparjacka från Active Fit tillsammans med I FORM. Löparjackan är skräddarsydd för att ge dig bästa möjliga förutsättningar att göra ditt bästa under träningen, oavsett väder och vind.

Få den snygga löparjackan tillsammans med massor av inspiration, tips och sunda recept från I FORM. Du sparar mer än 900 kr!

>>Se supererbjudandet här.<<

Kanske är du intresserad av