Nyttigt snask

Torkad frukt är söta koncentrerade energibomber med massor av fibrer, mineraler och vitaminer.

7 juli 2015 av I FORM

De är ett sunt alternativ till vanligt godis och kan också ätas till frukost tillsammans med cornflakes, havregröt och yoghurt. Man kan också lägga små bitar torkad frukt i degen när man bakar bullar och bröd - möjligheterna är många.

Man kan nästan täcka sitt dagliga behov av fibrer, mineraler och vitaminer genom att äta torkad frukt. Se i tabellen vad frukten gör för dig utöver att den tillfredsställer suget efter sötsaker.

Innehåll i 100 g torkad frukt och % av det rekommenderade dagliga behovet för kvinnor mellan 19 och 60 år.

Om du är svag för sötsaker

Om du är en gottegris och inte vill äta tomma kalorier och tillsatsämnen, är torkad frukt ett perfekt alternativ. Torkad frukt smakar nämligen inte bara gott, den är dessutom nyttig eftersom den innehåller såväl vitaminer som mineraler och fibrer.

Vanlig frukt blir snabbt dålig eftersom den angrips av svamp som bryter ner den. Torkad frukt innehåller däremot mycket lite vatten, vilket gör att svamparna inte kan överleva. På så sätt förlängs hållbarheten med flera år. Ett färskt fikon innehåller nästan 80 procent vatten, medan ett torkat bara innehåller 28 procent.

Den söta smaken i torkad frukt kommer från det naturliga sockret i frukten, även kallat fruktos. När frukten torkas koncentreras sockret och den torkade frukten får en sötare smak än den färska. Fruktos sötar 1,7 gånger så mycket som vanligt socker, men innehåller inte mer energi. Det betyder att man får färre kalorier av fruktos än vanligt socker. Men torkad frukt innehåller ändå relativt mycket energi. Därför är 100 gram av flesta torkade frukter tillräckligt för att täcka ungefär 15 procent av det dagliga energibehovet.

Fibrerna i torkad frukt håller magen i trim

Dessutom innehåller frukten nästan inget fett - cirka 95 procent av energin kommer från kolhydrater. Undantaget är torkade bananer som ofta rostas i kokosolja, vilket gör dem lika feta som leverpastej.

Och så är torkad frukt bättre än vanligt sockerhaltigt godis, eftersom fruktens höga halt av fibrer och kolhydrater är mycket mer mättande.

Förutom den mättande effekten bidrar fibrerna till att hålla våra magar i trim och skyddar mag- och tarmsystemet mot cancer. De torkade frukter som innehåller flest fibrer är sviskon, fikon och aprikoser, som innehåller 16 g, 18,5 g respektive 24 g per 100 gram. Som jämförelse innehåller 100 gram mörkt rågbröd - motsvarande cirka två skivor - 9,6 gram fibrer.

Det kan vara svårt att hitta butiker som säljer de mer ovanliga torkade frukterna som till exempel papaya, ananas eller äpple. Försök i en välsorterad livsmedelsbutik eller i någon av de utländska butikerna.

Ett annat alternativ är att köpa färsk frukt och torka den själv. Hur man gör kan du läsa i en bra kokbok. Som smakprov följer ett exempel på hur man kan göra torkade äppleringar: Använd bara fläckfria äpplen. Skala dem, ta bort kärnhuset från de hela äpplena, skär cirka 4 mm tjocka ringar och lägg dem i en skål med en lösning av 40 g salt till 3,5 liter vatten. Låt ringarna ligga och dra i cirka 10 minuter. Trä dem på en bambupinne och häng upp dem på ett varmt ställe. De torkar ganska snabbt, inom loppet av två eller tre dagar. Ringarna förblir mjuka och läderaktiga.

Kanske är du intresserad av