Ät gärna – men var försiktig med mängden.

Guide: Välj de bästa kolhydraterna

Oavsett om du äter många eller få kolhydrater råder det bred enighet om att du ska välja de kolhydrater som påverkar blodsockret minst – de som kallas långsamma kolhydrater eller kolhydrater med lågt glykemiskt index.

27 juni 2016 av I FORM

Frukt

Frukt smakar sött och är en härlig och sund ersättning för godis och andra sötasaker. Om du vill gå ner i vikt är det en bra idé att nöja dig med en frukt dagligen. Frukt innehåller nämligen en del kalorier och socker, som trots allt påverkar ditt blodsocker.

Du bör välja frukter som påverkar ditt blodsocker så lite som möjligt – långsamma kolhydrater.

Tumregel: Ju mognare frukten är, desto snabbare tar kroppen upp den.

Snabba kolhydrater

Banan, kiwi, vindruvor, russin, vattenmelon

Långsamma kolhydrater

Äpple, päron, apelsin, jordgubbar, nektarin.

Grönsaker

Du kan äta så mycket grönsaker du vill. De är sunda, mättande och har lågt kolhydratinnehåll.

Om du vill finputsa din blodsockerpåverkan kan du ta en titt på denna lista och äta flest av dem i den långsamma gruppen.

Tumregel: Ju längre du kokar dina grönsaker, desto högre GI får de.

Snabba kolhydrater

Kokta morötter, kokta rödbetor, kokt palsternacka

Långsamma kolhydrater

Rå morot, rå rödbeta, rå palsternacka

Mejeriprodukter

Mjölk och yoghurt är bra källor till protein och därmed en mättande ersättning för de kolhydrater du tar bort från kosten. Var dock uppmärksam på att mjölkprodukterna tillsatts socker.

Tumregel: Mjölkprodukter som är smaksatta innehåller mycket socker som snabbt tas upp av kroppen.

Snabba kolhydrater

Drickyoghurt, fruktyoghurt, chokladmjölk

Långsamma kolhydrater

Skyr och färskost, grekisk yoghurt, lättmjölk

Bröd, ris, pasta och potatis

Här finns kolhydratbomberna som du ska välja bort om du vill leva efter lågkolhydratprinciperna. Om du tränar mycket, eller inte har så stort behov av att gå ner i vikt, kan du välja något från den långsamma gruppen.

Tumregel: Stärkelsen i pasta, ris och potatis upptas långsammare i ditt blod när den blir kall.

Snabba kolhydrater

Kokt, vit pasta, vitt ris, kokt potatis

Långsamma kolhydrater

Fullkornspasta kokt al dente, råris eller bulgur, kärnrikt fullkornsrågmjöl, kokt, kall potatis

Nå ditt mål 2018!

Kanske är du intresserad av ...

Vilken distans drömmer du om att springa i år?


I FORM tipsar