Mjölk i kanna.
© iStock

Välj fet mjölk om du vill gå ner i vikt

Röd mjölk har visat sig vara bättre för din hälsa än lätt- och minimjölk.

13 december 2016 av Gorm Palmgren, Jerk W. Langer & Inge Eriksen
Den röda mjölken har lämnat skamvrån. Bara under 2016 har två forskningsteam kommit fram till samma slutsats: att röd mjölk och andra feta mjölkprodukter faktiskt är bättre för hälsan än de fettsnåla varianterna.


En stor amerikansk undersökning visar att försökspersoner som intog feta mjölkprodukter, och därmed hade ett högt innehåll av fettämnen i blodet, hade hälften så hög risk att få diabetes. Tvärtom var de försökspersoner som hade ett lågt innehåll av dessa fettämnen i blodet dubbelt så utsatta.


Samtidigt har svensk forskning visat att risken för att utveckla fetma är större hos dem som håller sig till lätt­mjölk och mager yoghurt än hos dem som dagligen tar ett glas helmjölk och riktigt smör på brödet.


Vill du gå ner i vikt? Läs här om hur du går ner 1 kilo på 24 timmar.

Forskarna vet inte varför det är så, men gissar att en av orsakerna är att de feta mjölkprodukterna gör dig så mätt att du får i dig färre kalorier.

Så här gör du

Gillar du helmjölk och feta ostar så ät dem – med måtta. Om du inte gillar den feta smaken har syrade livsmedel, som yoghurt, surkål, miso och oliver, samma effekt. Alkohol motverkar de feta mjölkprodukternas gynnsamma effekt så håll igen lite på det.

Kanske är du intresserad av