Skål med havregryn.

Lägg en näve hallon på din morgonfil så är du redan uppe i 7 gram fibrer innan dagen knappt har börjat.

© iStock

Så mycket fibrer ska du äta för att gå ner i vikt

Det kan löna sig att äta mer fibrer. Läs här om varför fibrer är så bra om du vill gå ner i vikt, och varför det räcker med några få gram för att det ska märkas på badrumsvågen.

17 maj 2017 av Maria Albøg Jespersen

En skål havregrynsgröt med bär, ett par rågbrödmackor, en näve nötter och lite morotsstavar. Det behöver inte vara svårt att äta en fiberrik kost. Och drömmer du om att gå ner ett par kilo så finns det all anledning att öka på fiberintaget.

Kostfibrer är grova kolhydrater som finns i alla vegetabiliska matvaror. I motsats till vanliga kolhydrater är kostfibrer i det närmaste omöjliga för kroppen att smälta. Samtidigt suger de åt sig en massa vatten så att de sväller upp och fyller ut mer i magsäcken. 

När du äter mat med massor av fibrer, t ex frukt, grönt, nötter eller fullkornsprodukter, känner du dig mätt längre tid åt gången. Och ju mättare du känner dig, desto större är sannolikheten att du låter dig frestas av onyttigheter. 

Fördelen är att det inte ska till så mycket extra fibrer för att märka av effekten. För en vuxen kvinna räcker det med 30 gram dagligen.

Fler sunda egenskaper

Det är dock inte bara badrumsvågen som kommer att tacka dig för de extra fibrerna. De osmältbara fibrerna sätter även fart på ditt matsmältningssystem, så du slipper en uppblåst eller förstoppad mage. Samtidigt bidrar de fiberrika matvarorna, och särskilt grönsaker, med ett hav av vitaminer och mineraler, som minskar risken för allt från fetma och hjärt-kärlsjukdomar till diabetes och tarmcancer.

Är du osäker på om du får i dig tillräckligt med fibrer? Knappa in din kost i I FORMs kostdagbok och få svaret. Här kan du också se vilka matvaror som är goda fiberkällor.

Kanske är du intresserad av