Blond kvinna sitter med massor av frukt framför sig.


© iStock

De nyttigaste frukterna som du bör äta

Om du inte redan äter de här frukterna borde du börja med det direkt!

4 maj 2017 av Anja Bruneskjold

Det kan vara svårt att få i sig all den frukt som din kropp verkligen behöver. Och speciellt när det handlar om de frukter som är extra bra för din hälsa. 

1. Acai

Det här bäret är känt för dess antioxidanter. Och så minskar det inflammation i kroppen. Bäret hjälper också dina muskler att läka snabbare, så du fortare blir av med ömma muskler efter exempelvis ett hårt träningspass. Ät dem i en smoothie eller blanda ner dem i din gröt.

2. Blåbär

Det finns nästan inget som blåbär inte är bra emot. De kan hjälpa dig att minska stress och risken för hjärtinfarkt. Dessutom är de bra för synen och hjärtat generellt. Gör overnight oats och lägg i blåbär, ställ sedan i kylen. Så har du enkelt en nyttig frukost eller lunch klar för nästa dag.

3. Kokosnöt

Det vita kokosköttet är fullspäckat med fibrer, protein samt E-vitamin och B-vitamin. Dessutom får du massor av kalcium och järn. Du kan också med fördel steka maten i kokosolja. Det är nämligen bevisat att fettet från denna olja är sunt för hjärnan, utan att det sätter sig på magen. Givetvis om den används med måtta, förstås. 

4. Grapefrukt

Grapefrukt är helt enkelt nyckeln till att gå ner i vikt. Förutom att vara fylld med C-vitamin så innehåller den inte alls lika mycket socker som många andra frukter. Studier visar att människor som kompletterar sina måltider med en grapefrukt, har betydligt lättare att gå ner i vikt än andra som inte äter frukten.

I FORM rekommenderar
Får du i dig för många kalorier under dagen? På I FORM Kostdagbok hittar du inspiration till kalorisnåla recept och du får snabbt en bra förståelse för din kost och ditt kaloriintag.
Testa I FORM Kostdagbok gratis i 5 dagar

Kanske är du intresserad av