Kvinna med salladsskål
© Istock

Därför ska du inte äta ur en skål

Se varför det kan påverka din vikt om du äter mat som är blandad i en skål!

21 april 2016 av Stephanie Korsholm Fox

En stor skål med skyr, massor av nötter, frukt och bär eller en näringsrik gryträtt med alla möjliga sunda ingredienser låter omedelbart gott. Men ny forskning, publicerad i The Asian Pacific Journal of Clinical Nutrition, visar att du både äter snabbare och mer när du blandar flera sorters ingredienser i en skål, framför att äta exakt samma ingredienser serverade var för sig.

Få snyggt set från Kari Traa + 3 nr av I FORM – ENDAST 99:– Klicka här >>

I studien skulle kvinnor mellan 20 och 30 år äta en bestämd koreansk risrätt i flera dagar. Första delen av perioden serverades rätten på ett traditionellt sätt, nämligen blandad i en skål. Därefter blev rätten istället serverad med kött, ris, grönsaker och sås seperat fördelade.

Kan förhindra överätning  

Även om de två måltiderna var identiska åt kvinnorna cirka 100 fler kalorier när de åt rätten blandad i en skål. De kände sig heller inte mätta på samma sätt och åt omkring sex gram mer per minut, jämfört med när de åt ingredienserna var för sig.

Trots att studien var relativt liten med 29 försökspersoner, drar forskarna bakom försöket slutsatsen att det motverkar överätning om man delar upp och äter maten separat. Samtidigt som man även känner sig mindre hungrig. Att äta matvarorna separat kan göra ätprocessen tillräckligt långsam så att hjärnan hinner uppfatta dina mättnadssignaler i tid.

Källa: Women's Health

Nå ditt mål 2018!

Kanske är du intresserad av ...

Vilken distans drömmer du om att springa i år?


I FORM tipsar