Skålar med chiagröt.

Därför ska du börja dagen med chiagröt

Har du hoppat på chiafrötrenden ännu? Annars borde du kanske göra det när du har läst detta.

27 juni 2017 av Maria Albøg Jespersen

Är chiagröt nyttigt? 

Det finns i allmänhet många hälsomässiga fördelar med att äta chiafrön. Utöver att blodsockret hålls stabilt, så att du känner dig mätt en längre tid, så stärker de små bruna fröna också ditt immunförsvar och hämmar inflammationer i kroppen.

Chiagröt utgör därför ett bra komplement till havregrynsgröt, även om du gör gröten på kokosmjölk som utifrån en näringsmässig synvinkel ses som neutral. Fettet i kokosmjölk är varken särskilt nyttigt eller direkt onyttigt så länge du intar det i moderata mängder. Och om du väljer lightvarianten kan du minimera ditt intag ytterligare.

Vi rekommenderar därför varmt att du fortsätter äta din chiagröt. Den utgör en närings­mässigt utmärkt start på dagen. I rutorna till höger kan du läsa vilka hälsovinster du får av att äta chiagröt, och tips på hur du gör den ännu nyttigare. 

Kokosmjölk

Kompenserar för chiafrönas neutrala smak. Innehåller lite protein och vitaminer och har få kolhydrater. 

Chiafrön

Är fulla med nyttiga antioxidanter, vitaminer och mineraler. Har dessutom ett högt innehåll av kostfibrer och omega-3-fettsyror.

Så här gör du chiagröt

  1. Två matskedar chiafrö blandas med två deciliter kokos­mjölk och ställs i kylen över natten.
  2. Rör i lite vaniljpulver och till­sätt eventuellt lite mer kokos­mjölk om gröten är för torr.

Saknar du inspiration till andra goda rätter med chiafrön?Då kan du hitta det här.

Tre ingredienser som gör gröten ännu nyttigare

Bär

En näve bär på gröten ger dig ett extra till­skott av antioxidanter. Du får också mer fibrer, vilket gynnar både mättnaden och matsmältningen. 

Havregryn

Lägg ett lager havregryn mellan två lager chiagröt. Havregrynen sväller, fyller magen bra, och som extra bonus sänks också ditt kolesterolvärde.

Nötter

Med lite nötter på gröten får du massor av fibrer och proteiner som stabiliserar blodsockret. Dessutom får du massor av nyttigt fett, vilket är bra för hjärtat.

I FORM rekommenderar
På I FORM Kostdagbok hittar du fler än 700 sunda recept som ger inspiration till kalorisnåla recept och som hjälper dig till en sundare livsstil.
Testa I FORM Kostdagbok gratis i 5 dagar

Kanske är du intresserad av