Kvinna sitter med massor av grönsaker.
© colourbox

Därför ska du äta mer grönt

Det finns många skäl till att få mer grönt på tallriken, men grönsaker har också en otrolig effekt på ditt tarmsystem.

23 augusti 2016 av Irene Brøndum
Grönsaker är rika på vattenlösliga kostfibrer och man vet att personer som äter mycket fibrer har en nedsatt risk för allt från cancer till fetma och tarmsjukdomar. Forskarna
menar att fibrernas imponerade CV kan bero på att de goda tarmbakterierna älskar
dem. Fibrerna fungerar som en sorts matpaket för de nyttiga bakterierna som bor i din
tarm. När de bra bakterierna får sina livrätter stortrivs de, blir fler och producerar massor av korta fettsyror. Det stärker tarmväggen och ökar utsöndringen av hormoner som reglerar både din aptit och ditt blodsocker. Fet mat, som pommes frites och bacon, bryter istället ned de proteiner som ska hålla tarmväggen stark. Det skapar en typ av inflammations-tillstånd som utlöser en lång rad processer i din kropp, vilket gör att du lättare kan gå upp i vikt eller bli sjuk.


Om du inte är så van vid att äta mycket fiberrikt kan det vara bra att börja lite försiktigt, eftersom de många nyttiga fibrerna kan ge gaser i magen. Efter hand kommer din kropp dock att vänja sig vid dina nya vanor, och faktisk kommer du sannolikt att få mindre gaser i magen.

Kanske är du intresserad av