En tallrik med lax, potatis, sallad och tomat.

Om du vill ge din mat en extra hälsoboost är det en bra idé att ibland ersätta potatisen med grova grönsaker.

© iStock

Därför bör du bara äta potatis tre gånger i veckan

Sorry, men det gäller både kokta, mosade, bakade och pommes ...

26 maj 2016 av Sara Mahler

Om du är uppvuxen på 80- och 90-talet och fått potatis till middag färre än fem gånger i veckan till middag, kan du räcka upp handen nu. För vem fick inte det?

Har du tagit med dig den här vanan som vuxen är det på tiden att syna den i sömmarna.

Ny forskning visar nämligen att det ökar risken för högt blodtryck om du äter potatis fyra eller fler gånger i veckan. Och det spelar ingen roll om du äter dem kokta, mosade eller bakade. Risken ökar med 11 procent, och med 17 procent om du äter potatisen som pommes.

Det är värst för kvinnor

De amerikanska forskarna vid Harvard Medical School, som står bakom studien, misstänker att det är stärkelsen i potatis som är boven.

Den ombildas snabbt till socker i blodet, vilket får blodsockret att skena – och det är detta som på sikt kan ge problem. Det verkar även som att kvinnor som regelbundet äter potatis har lite större risk att få högt blodtryck än vad män har.

Ersätter man en omgång potatis med grönsaker minskar risken med 7 procent igen.

Roligt nog finns det ett undantag – och det är potatischips. Här ser man ingen effekt. I gengäld finns det andra skäl till varför man inte ska äta potatischips fyra gånger i veckan.

Undersökningen är gjord på 187 000 människor under 20 år.

Nå ditt mål 2018!

Kanske är du intresserad av ...

Vilken distans drömmer du om att springa i år?


I FORM tipsar