Kvinna med ont i magen.
© iStock

Bästa tipsen mot uppblåst mage

Vi har hittat 5 tips som du definitivt bör testa om du lider av uppblåst mage.

20 mars 2017 av Anja Bruneskjold

Studier visar att många lider av förstoppning utan att veta om det. Och det är bl a ett tecken på att det är något fel med matsmältningen hos många människor. Men även om det är vanligt att ha förstoppning, betyder det inte att det är normalt. Och det är inte särskilt behagligt att magen blir uppblåst som följd av förstoppning.

Både stress och medicin kan bära skulden till förstoppning och uppblåst mage. Men det kan också bero på dina matvanor. 

1. Undvik gluten och laktos

Om du har förstoppning kan det löna sig att helt ta bort gluten och laktos ur din kost – men bara under en tid. Prova att göra det i tre veckor. Kanske har det en positiv effekt.

2. Ät bra fett

Ät makrill, lax och olivolja. Det sätter fart på matsmältningen direkt.

3. Ät magnesium och C-vitamin

Stress, koffein och socker bidrar till att bryta ner magnesium som vi har naturligt i kroppen. Även C-vitamin är bra och sätter igång matsmältningen. Så se gärna till att få i dig C-vitamin och magnesium när du är trög i magen, men minska om du blir lös i magen.

4. Rör på dig

Det är viktigt att hålla igång tarmarna – hur du rör på dig spelar ingen roll, bara du motionerar regelbundet.

5. Drick vatten

Det är viktigt att du inte lider av vätskebrist för att slippa förstoppning och därmed uppblåst mage. Drick minst sex till åtta stora glas vatten om dagen.

Kanske är du intresserad av