Matvaror.
© iStock

5 sunda matvaror som håller dig mätt länge

För alla oss som inte klarar oss på en sallad ...

22 december 2016 av Anna Sjøstrøm

Vad gör man när man vill äta sunt och samtidigt inte håller sig mätt på bara en sallad? Då ser man till att integrera några matvaror i kosten som både mättar och håller blodsockret stabilt. Här är ett urval. 

1. Ägg

Ägg borde alla alltid ha hemma. Ännu en studie har nämligen påvisat att ägg till frukost mättar längre tid och att deras nivå av det aptitstimulerande hormonet ghrelin är lägre.

2. Avokado

Den gröna, mjuka, läckra avokadon är inte bara god för smaklökarna. Den håller dig också mätt länge. Det beror på avokadons höga fett- och fiberinnehåll, vilket gör att den tar längre tid att smälta. Och när man håller sig mätt länge blir fettinnehållet och kalorierna inget problem.

3. Baljväxter

Det är en riktigt bra idé att äta baljväxter som ärter, bönor, linser och jordnötter, om du vill hålla dig mätt länge. Kombinationen av protein, kolhydrater och fett får dig att känna mättnad längre tid.

4. Grekisk yoghurt

Du kan med fördel byta ut fruktyoghurten mot grekisk yoghurt. Den grekiska yoghurten är nämligen späckad med proteiner, kalcium och har ett lågt sockerinnehåll. Allt detta håller dig både sund och mätt på en gång.

5. Mandlar

Alla nötter är sunda och bra, men mandlar har störst innehåll av fibrer, vilket håller dig mätt längre. Dessutom är de lätta att ha med sig, men se upp – de är ganska beroendeframkallande och de blir de inte så sunda längre.

Kanske är du intresserad av