Kvinna som handlar.

Du gör de bästa valen i början när du handlar, så gå till grönsaksdisken först.

© iStock

5 inköpsvanor som hjälper dig att bli sundare

På din väg genom matbutikens gångar kan det landa många osunda frestelser i kundvagnen. Här visar vi hur du tar dig sundare genom matbutiken.

17 augusti 2017 av Maria Albøg Jespersen

Du skulle egentligen bara ha en liter mjölk och lite grönsaker till middagen, men plötsligt ligger det en påse smågodis i kundkorgen. Men det var ju faktiskt extrapris!

Händer det dig ofta? Det kan vi verkligen förstå! För matbutikerna försöker hela tiden att få dig köpa sådant som du egentligen inte behöver. Lyckligtvis finns det ett sätt att undvika alla frestelser. Se bara här!

1. Planera inköpsrundan

Handla när du redan är mätt och gå efter en tydlig inköpslista. Smart är att dela in den i kategorier, t ex ”frukt och grönt”, ”mejeriprodukter” och ”frysvaror”. Genom att planera exakt hur du ska gå genom mataffären kan du också enkelt undvika godisavdelningen.

2. Handla själv

Låt en person står för inköpen hemma och gärna en med stark karaktär. Ju fler händer som fyller kundvagnen, desto fler onödiga inköp blir det.

3. Ta en liten korg

Ju större korgen är, desto fler onyttiga saker riskerar du att få med dig hem. Om det räcker med en korg så välj en utan hjul. Då känner du hela tiden hur mycket du har handlat.

4. Dela in kundvagnen

Reservera den ena halvan av kundvagnen för frukt och grönt. Det ökar sannolikheten för att du också handlar och äter mer grönsaker. 

5. Köp inte mer än du behöver

Har du ett överflöd av chips och läsk hemma i köksskåpen äter du automatiskt mer osunt. Håll dig borta från två för en-rabatter även om det finns pengar att spara. 

Kanske är du intresserad av