Leende kvinna som håller en badrumsvåg i famnen.
© Colourbox

4 dåliga vanor som får dig att gå upp i vikt

Du tänker nog inte på att de här dåliga vanorna får dig att gå upp i vikt.

11 oktober 2016 av Anja Bruneskjold

Det kan vara svårt att ändra en vana, om du inte är medveten om att du har den. Men de här vanorna borde du VERKLIGEN bli uppmärksam på. De sätter sig nämligen på magen. 

Du är världsmästare på att konditionsträna

Och det är bra. Men du utmanar inte dig själv och din kropp om du bara tränar en sorts träning. Tränar du bara cardio och inget annat, då förbränner du inte alls lika mycket som du tror. 

Kombinera istället cardioträning med styrketräning – och låt styrketräningen vara i fokus. Om du gör både pulsträning och styrketräning kommer du snabbt att märka resultat på badrumsvågen. 

Du äter medan du jobbar

Det är kanske inte raketforskning, men om du har som vana att äta framför skärmen så lägger du förmodligen inte märke till hur mycket du stoppar i dig. Risken för överätning är betydligt större när du har fokus på andra saker än själva maten.

Du äter onödigt mycket fett

Det är inte alltid nödvändigt att tillsätta olika former av fett till maten. Mandelsmör har till exempel blivit populärt i smoothies i samband med träning, då det innehåller massor av protein. Men om du inte verkligen tränar stenhårt så förbränner du inte alla kalorier som det innehåller. Och då lägger du bara på dig. 

Du äter för mycket protein

Det är mycket individuellt hur mycket protein man behöver – det beror nämligen på hur mycket du tränar. Räkna ut ditt proteinbehov här, så du inte får i dig för mycket protein!

Kanske är du intresserad av