Kvinna jublar över viktminskning.
© Colourbox

12 tips för en långvarig viktminskning

Hemligheten bakom en effektiv viktminskning är att skippa alla stränga krav och istället få ett sunt förhållande till mat. Dessa 12 kostprinciper guidar dig till ett sundare liv och en långvarig viktminskning.

17 november 2016 av Susanne Högdahl, Louise Andersson & Sara Brodén

Njutning är nyckelordet här. Det finns inga förbud, men det du äter ska antingen vara 100 procent bra för kroppen eller 100 procent njutning. Målet är att du själv ska hitta fram till ett sunt sätt att äta på, som du kan leva efter resten av livet.

1. Är det värt det? 

Tänk dig för innan du stoppar något i munnen. Det du väljer ska vara värt att äta – och antingen vara 100 procent bra för kroppen eller 100 procent njutning för själen.

2. Njut till 100 % eller sluta! 

Ska du äta choklad eller dricka vin så välj det bästa som finns, men ät och drick bara så länge du njuter av det till 100 procent. Ta t ex smågodis. Om du är helt ärlig så är det bara de 5–10 första bitarna som du njuter av till 100 procent, därefter upplever du förmodligen varken smak, färg eller konsistens, utan äter bara automatiskt vidare.

3. 90–10. 

Lev efter 90-10-principen, där du 90 procent av tiden äter 100 procent korrekt och de sista 10 procenten äter precis det du känner för.

4. Ät rent och naturligt. 

 Det du äter ska antingen ha växt eller levt i naturen. Välj så rena och oprocessade råvaror som möjligt – ju kortare innehållsförteckning, desto bättre.

Vill du följa utvecklingen av din sundare livsstil? Så kan räkna ut din fettprocent.

5. 5 x om dagen. 

Ät 5 måltider varje dag: frukost, mellanmål, lunch, mellanmål och kvällsmat. Se till att det maximalt går 3,5–4 timmar mellan dina måltider.

Här är 3 tips för att äta mer naturligt.

6. Alla näringsämnen, tack! 

Varje måltid ska bestå av kolhydrater, protein, fett och något grönt i form av antingen grönsaker, frukt eller bär.

7. Fyll på med grönt. 

Till lunch och kvällsmat ska du fylla hälften av tallriken med grova grönsaker och en fjärdedel med kolhydrater som brunt ris, fullkornspasta, potatis eller grovt bröd. Den sista fjärdedelen är för proteiner som t ex kyckling, fisk, kött, ägg och baljväxter. Ät bara en portion.

Vill du gå ner i vikt snabbt? Så här kan du gå ner 1 kg på bara 24 timmar.

8. Välj magra råvaror.

Välj dina råvaror med omtanke; så kan du få mycket mat och bli mätt utan för många kalorier.

Är du osäker på hur man kombinerar njutning och magra råvaror? Kolla då in de här läckra recepten.

9. Skippa flytande kalorier.

Drick vatten, te och kaffe.

Piffa upp ditt vatten med citron. Det är extra nyttigt för dig.

10. Ät i tid.

Ät när du är hungrig, men innan du blir utsvulten. Sluta när du inte längre är hungrig. Känner du dig proppmätt har du ätit för mycket.

11. Ät efter träning.

Ät alltid snabbt efter träning – och helst ett huvudmål.

På dagar med långa träningspass är det extra viktigt att du äter rätt.

12. Ha disciplin.

Undvik socker, alkohol, snacks och godsaker till vardags. 

Kanske är du intresserad av