Ungefär 10% av svenskarna lider av irritabel tjocktarm.

Diet mot uppblåst mage

Om du lider av en överkänslig tarm och hela tiden känner dig uppblåst, har ont i magen och är rädd för att inte hinna till toaletten i tid, då finns det hjälp att få med FODMAP-dieten.

28 november 2013 av I FORM

Testa dig fram

Den nya FODMAP-dieten utesluter vissa kolhydrater och all forskning tyder på att den hjälper.

Ladda ned dieten här.

Detta hjälper också mot uppblåst mage

Små portioner + vatten


Mag-tarmsystemet har mycket lättare för att ta hand om små måltider än stora. Se också till att dricka så det alltid finns vatten i magen. Det stimulerar insidan av tarmen och sätter i gång de så kallade peristaltiska rörelserna som pumpar tarminnehållet genom systemet.

Avslappnade toabesök


Om du får fasta rutiner runt dina toalettbesök, blir det både mer naturligt och avslappnat – utan den stress och prestationsångest som annars kan få magen att snöra ihop sig. Öva dig i att gå regelbundet på toaletten och ta god tid på dig under lugna omständigheter.

Träning för tarmen

När du motionerar sätter det i gång rytmiska sammandragningar av tarmarna, så att innehållet trycks ner mot “utgången”. Särskilt effektivt är det med motionsformer där kroppen upplever acceleration och uppbromsning, till exempel löpning. Den kraft du använder för att landa på marken efter ett hopp fortplantar sig genom tarmen och sätter extra fart på aktiviteterna där.
Testa 5 avslappnande yoga-övningar >>


Gå i hypnos

Det är en del försök gjorda med hypnos på patienter med irritabel tjocktarm, och även om metoden inte är 100-procentig, visar terapin på lovande resultat. En stor sammanfattande undersökning drar slutsatsen att det är den bästa behandlingen, sett ur ett isolerat perspektiv, eftersom den tar hand om de psykiska aspekterna av problemet.

Kanske är du intresserad av