Följ I FORMs smarta lista och undvik gluten i kosten.

Glutenfri kost - snabbguide

Att äta glutenfri kost behöver inte vara superavancerat. I FORMs snabbguide lotsar dig genom de vanligaste matvarororna.

9 oktober 2015 av I FORM

JA-mat

 

  • Frukt, bär och grönsaker, både färska, frysta och torkade
  • Ägg
  • Rent, färskt kött
  • Ren fisk
  • Nötter och kärnor
  • Yoghurt, skyr och andra yoghurt och mjölkprodukter utan müsli
  • Mjölk, smör och ren grädde
  • Potatis och sötpotatis
  • Ris, vildris, amarant och quinoa
  • Glutenfria versioner av bröd, kex, knäckebröd, müsli och gröt bakat på majsmjöl, amarant, durra, bovete, rismjöl, sojamjöl, tapioka, quinoa, polenta, sagogryn, kokos, kikärtor och hirs.
  • Glutenfria havregryn
  • Glutenfritt mjöl
  • Olja och vinäger

 

Pass på-mat

Kolla varufakta innan du äter:

  • Korvar, köttbullar och andra färsrätter som kan innehålla mjöl.
  • Färdigrätter som sås, soppa, gryträtter på burk eller i påse och frysta måltider
  • Paté och korvar
  • Soja, innehåller ofta vete.
  • Godis som till exempel lakrits, lakritskonfekt, karameller och fylld choklad.
  • Energibarer och energidrycker. Kan till exempel innehålla maltodextrin utvunnet ur vete.
  • Glass, både fabrikstillverkad gräddglass och sorbet.
  • Sockerfria produkter, exempelvis tuggummi, om sötningsmedlet utvunnits ur spannmål.
  • Cornflakes och andra frukostprodukter, som inte är gjorda av vete, råg och havre, om det inte står på dem att de är glutenfria. Annars kan de innehålla gluten från andra produkter.
  • Matlagningsgrädde, senap, ketchup, färdigköpt salladsdressing och buljongtärningar.

NEJ-mat

  • Bröd, pasta, pizza, kex, knäcke­bröd, gröt eller kakor som är bakade på vete, durumvete, spelt, emmer, enkorn, grahamsmjöl, siktmjöl, råg, korn, havre eller innehåller kli, groddar eller kärnor från dessa sorter.
  • Matvete och liknande varianter.
  • Nudlar, om de inte är glutenfria.
  • Couscous
  • Malt och maltextrakt, som är en vanlig tillsats framställd av vete.
  • Öl, om den inte är bryggd på hirs eller ris i stället för korn.

Få in fler fibrer i din vardag

Vi vet alla hur det är; du kan ha en fruktskål stående på bordet hur länge som helst utan att du rör frukten. Men om du istället ställer fram en skål med färdigskuren frukt och grönsaksstavar, då slinker de snabbt ner. Därför får du just nu en Cutter & Slicer tillsammans med 2 nummer av I FORM för bara 49 kronor plus porto. Då kan ni enkelt äta mycket mer frukt och grönsaker hemma – och inte minst äta mindre av alla onyttiga frestelser som vi alla annars faller för.

Med Cutter & Slicer kan du snabbt och enkelt skära grönsaker och frukt i både fina och lagom stora munsbitar. Du får med en mängd olika knivblad, som passar till alla former av frukt och grönsaker. Efter användning är det bara att stoppa allt i diskmaskinen, så du slipper diska för hand. 

Nå ditt mål 2018!

Kanske är du intresserad av ...

Vilken distans drömmer du om att springa i år?


I FORM tipsar