Frossa i kiwi

Kiwin har korats till den frukt som tugga efter tugga ger dig flest vitaminer, mineraler och andra centrala ämnen.

Särskilt är det kiwins innehåll av det immunstärkande C-vitaminet som är superhögt. Men varför nöja sig med kiwi som mellanmål? Frukten är så sund att du bara får i dig ännu mer när du också dricker den, syltar den och använder den till varma rätter.

SUNDA FAKTA

  • Kiwin är en särskilt effektiv C-vitaminbomb. Du får 98 mg C-vitamin per 100 g mot 63 mg per 100 g i exempelvis apelsiner.
  • De små fröna i kiwins mitt består främst av alfalinolensyra, en speciell omega-3-fettsyra, som skyddar mot hjärtkärlsjukdomar.
  • Skalet kan ätas om du sköljer och skrubbar det grundligt först. Skalet innehåller många starka antioxidanter, flavonoider som skyddar kroppens celler mot de DNA-skador som på sikt kan ge cancer. En enda kiwi om dagen inklusive skal skulle vara tillräckligt för att skydda kroppen.
  • Kiwifrukter är rika på kalium och magnesium som spelar en avgörande roll för kroppens vätskereglering och nervsignalernas friktionsfria flöde.
  • Kiwifrukten har fått sitt namn efter den nya zeeländska kiwifågeln, som liknar den på pricken.
  • Kiwi kan hjälpa dig snabbare till drömlandet. I en ny studie i Taiwan fick 22 kvinnliga testare med sömnproblem dagligen äta två kiwifrukter före sängdags. Efter 14 dagar hade de gröna frukterna förbättrat testdeltagarnas sömnkvalitet på flera punkter, vilket forskarna menar beror på det höga innehållet av antioxidanter samt ämnet serotonin.

Kanske är du intresserad av