Fet fisk håller hjärnan skärpt

Fet fisk hjälper till att hålla din hjärnas tankeförmåga skärpt och din talförmåga god samt att förebygga utvecklingen av alzheimer, säger forskare.

7 juli 2015 av I FORM

Deras studie visar att 400 mg omega-3-fettsyror i veckan är tillräckligt för att ha en stärkande effekt på de så kallade kognitiva förmågorna. Även om studien är baserad på siffror från äldre personer, så säger forskarna att ju tidigare man ser till att få tillräckligt med omega-3-fettsyror, desto bättre är chanserna för att lyckas hålla hjärnan skärpt.

Mager fisk bäst vid en viktminskning


Fet fisk är den enkla vägen till massor av omega-3-fettsyror. Men är du försiktig med kalorierna är det bättre att täcka det mesta av omega-3-behovet genom mager fisk och eventuellt skaldjur. Ät dem varje dag, till exempel till lunch, och komplettera med ett huvudmål ibland där du väljer en fetare variant. Då har du täckt behovet väl.

7 magra och 7 feta omega-3-fiskar


Du behöver inte nödvändigtvis ta av de fetaste fiskarna för att få rikligt med omega-3-fettsyror. Flera av de magra varianterna innehåller faktiskt en hel del av de sunda fettsyrorna. Och kaloriinnehållet är samtidigt under hälften jämfört med fet fisk bra att ha i bakhuvudet om du kämpar med vikten.

Innehåll av omega-3-fettsyror per 100 gram:


DE MAGRA:

  • Havskatt: 700 mg
  • Rödspätta: 560 mg
  • Flundra: 491 mg
  • Torsk: 250 mg
  • Hälleflundra: 917 mg
  • Horngädda: 920 mg
  • Sjötunga: 346 mg


DE FETA:

  • Makrill: 5 890 mg
  • Sill: 5 400 mg
  • Stenbit: 5 180 mg
  • Lax: 3 010 mg
  • Rökt sill: 2 659 mg
  • Liten hälleflundra: 2 400 mg
  • Regnbågsforell: 1 762 mg

Kanske är du intresserad av

Texten fortsätter under annonsen

Texten fortsätter under annonsen

Texten fortsätter under annonsen