Din nya antioxidantguide

Skapar ständigt nya rön om antioxidanternas vara eller icke-vara förvirring? Oroa dig inte, här får du lära dig vad du ska välja och vad du kan hoppa över när det gäller att få största möjliga hälsofördelar av råvarorna.

14 april 2010 av I FORM

Bäst för hälsan:


Alla typer av frukt och grönsaker

eftersom växtfenoler i sig inte visat sig ha någon större antioxidativ effekt i människokroppen. Men det stämmer fortfarande att frukt och grönt skyddar dig mot till exempel cancer och hjärtsjukdomar, bland annat för att de innehåller kostfibrer och vitaminer. Du bevarar vitaminerna bäst genom att äta grönsakerna som råkost.
Få massor av vitaminer från broccoli, grönkål, nypon, paprika och svarta vinbär och tanka kostfibrer med ärtor, palsternacka och päron.


Tomater och morötter

som bland annat innehåller karotenoider. De ombildas nämligen i kroppen till provitamin A, som bevisligen är bra för din syn, på samma sätt som forskning från universitetet i Düsseldorf visat att lykopen, som är en karotenoid, skyddar din hud mot farlig UV-strålning.
Eftersom karotenoider är fettlösliga kan kroppen på ett effektivare sätt uppta dem genom att du låter tomater och morötter ingå i soppor och grytor i stället för att äta dem råa.


Nötter, ägg, vegetabiliska oljor

då de innehåller alfa-tokoferol, ett E-vitamin som är nödvändigt för de fettmembran som omger våra nervceller, och för att hela vårt neurologiska system ska fungera optimalt.
Särskilt mandlar, rapsolja och hasselnötter innehåller E-vitamin.


Te och choklad

för att de innehåller katechiner som tillhör de antioxidanter som visat sig vara lättast för oss människor att uppta, och som möjligtvis kan förhindra inflammation.

Hoppa över:

Kosttillskott med antioxidanter

för att de i de flesta fall visat sig göra mer skada än nytta. Kosttillskott består oftast av en enstaka eller två antioxidanter, medan den äkta varan ger ett förfinat samspel mellan antioxidanter och andra ämnen som inte gör skada.

Örtkryddor

då de mycket riktigt är powerfood per 100 gram. Men hur mycket du än slösar med oreganon när du gör pizza, blir det troligen inte ens så mycket att ditt digitala under till köksvåg ger utslag. Därför bidrar örtkryddor inte heller nämnvärt till din hälsa.

Dyra importerade bär

eftersom antocyaniner i bären visat sig passera utan påverkan genom kroppen.

Rödvin

som trots vissa positiva egenskaper fortfarande är alkohol som försvagar immunsystemet och bidrar till hjärtsjukdomar och flera olika former av cancer. Om du dricker 3–6 glas i veckan ökar risken för att du ska drabbas av bröstcancer enligt den danska cancerföreningen med åtta procent. Och då har det ingen betydelse om det handlar om en drink, öl eller vin. Att medelåldern i Medelhavsländerna är hög tack vare rödvinet är tyvärr rent önsketänkande, något vi gärna tar till när vi höjer våra glas på fredagskvällen efter en hård vecka på jobbet. Deras höga medellivslängd beror troligen i stället på att de äter rätt sorts fett.

Kanske är du intresserad av