Åtta saker din hjärna älskar

"Du är vad du äter" har du säkert hört förr, men är du medveten om att du även tänker som du äter? Kosten påverkar både din koncentration och intelligens så se till att ge de små grå rätt sorts bränsle. Vi har listan.

7 juli 2015 av I FORM

8 saker din hjärna älskar

Grovt, färskt, grönt och ekologiskt. Det är kodorden för kosten som är bra för hjärnan. De här åtta sakerna ska du äta för att hålla hjärnan i form:

1. Fullkornsprodukter som råris, hel havre, väldigt grovt bröd och polenta. Samtliga dessa innehåller mycket fibrer, sammansatta kolhydrater och mineraler samt en del omättade fettsyror, proteiner, aminosyror och vitaminer.

2. Baljfrukter, till exempel soja, linser, kikärter och torkade bönor. De innehåller stora mängder sammansatta kolhydrater, proteiner, vitaminer och mineraler samt en del fibrer.

3. Färska ekologiskt odlade grönsaker som rödbetor, morötter, broccoli, spenat, ruccolasallad och lök. Helst med skal. Här får du massor av vitaminer, mineraler, antioxidanter och fibrer samt en del sammansatta kolhydrater.

4. Tång som iziki, wakame, arame och nori. Den innehåller mineraler, fibrer, proteiner, aminosyror och sammansatta kolhydrater samt en del vitaminer och enzymer.

5. Färsk ekologiskt odlad frukt som äpplen, bananer, körsbär, ananas och grapefrukt. Helst med skal, i de fall det går att äta. De innehåller stora mängder vitaminer, mineraler, enzymer och antioxidanter samt en del fibrer.

6. Nötter och frön med skal, till exempel sesamfrön, pumpakärnor, valnötter, linfrön och mandlar. Du får stora mängder proteiner, aminosyror och mineraler samt en del fibrer, vitaminer och sammansatta kolhydrater.

7. Fet fisk, som makrill, sill och lax. De innehåller massor av protein och nyttiga fettsyror samt vissa mineraler.

8. Mager ekologiskt kött - fågel (exempelvis kalkonbröst och fasan) och magert ekologiskt fläsk, kalv och lamm (till exempel lammkotletter). De är rena proteinbomber.

2 saker din hjärna vill slippa

Snabba kolhydrater och mejeriprodukter gör hjärnan slö. Undvik alltså:

1. Snabba kolhydrater som till exempel socker, sirap och vitt mjöl. De orsakar stora svängningar i blodsockernivån, vilket får som resultat att blodsockret blir för lågt för snabbt.

2. Stora mängder mejeriprodukter. De innehåller ämnen som kan störa kemiska reaktioner i hjärnan och på så sätt orsaka trötthet och koncentrationssvårigheter.

Kanske är du intresserad av