Kvinna äter en sockerbit.

4 sockerfällor du inte tänker på

Läsk och godis är förstås inte särskilt överraskande, men här är några andra sockerfällor som du kanske inte har tänkt på.

15 juni 2017 av Gitte Høj

De uppenbara är förstås läsk, godis och kanelbullar. Det vet vi redan att de är fullproppade med socker. Men sedan har vi dem som vi inte alltid tänker på är rena sockerbomber.

1. Färdiga dressingar och såser

De är oftast fulla av socker – speciellt de fettsnåla som innehåller extra socker och sötningsmedel för att kompensera för fettet som annars ger smak. Undvik de sorter som innehåller mer än 10 g socker per 100 g.

2. Ekologiska fullkornskex

Att det är ekologiskt är ingen garanti för mindre socker och mer hälsa. Kex innehåller ofta omkring 13 g socker per 100 g. Välj dem med minst socker.

3. Färdigt bröd

Mycket så kallat grovt bröd innehåller runt 12 g socker per 100 g. Rekommendationen är maximalt 5 g socker per 100 g.

4. Marinerade och inlagda produkter

Inlagda rödbetor, senapssill och rödkål är fullproppade med socker. Leta efter produkter med maximalt 10 g socker per 100 g. Senapssill innehåller ofta upp till 18 g socker per 100 g. 

Kanske är du intresserad av