Cookie- och Sekretesspolicy






Nyttig mat

10 nötter som uträttar mirakel för din hälsa

Kasta dig över de små bruna nötterna. De är späckade med proteiner, fibrer, vitaminer, mineraler, och inte minst - nyttiga fetter.

Kasta dig över de små bruna miraklen som är späckade med proteiner, fibrer, vitaminer, mineraler, och inte minst nyttiga fetter.

Nötter är det perfekta tilltugget. De är nyttiga, mättar, ger ny energi och förser dig med viktiga och nyttiga fetter. Dessutom är nötter superpraktiska och enkla att ha med sig i fickan utan att man behöver fundera över platsbrist, hållbarhet eller att de blir stötta. Och som om det inte var nog har nötterna också en lång rad positiva effekter på vår hälsa och vårt immunförsvars förmåga att skydda oss mot sjukdomar.

Kaloritabell - här får du bästa överblicken >

Nötternas hälsosamma egenskaper placerar dem i matvarornas superliga, vilket också bekräftas av en mängd undersökningar som anser att de är likvärdiga med fullkornsprodukter och grova grönsaker.

Rena hjärtmedicinen

En av nötternas stora förtjänster är kombinationen av grova fibrer och nyttigt fett, som tillsammans gör nötterna till rena hjärtmedicinen genom att till exempel sänka innehållet av skadligt LDL-kolesterol i blodet. Nötterna kan dock mycket mer än så.

Till exempel är innehållet av proteiner skyhögt. I vissa nötter överskrider det faktiskt traditionella proteinbomber som fågel, fisk och kött. Också när det kommer till vitaminer, mineraler och mikroskopiska växtämnen finns det massor av nyttigt i nötterna viket är ännu ett argument för att du ska ge plats åt ett par nävar nötter i din dagskost. Det är dock på inget sätt likgiltigt vilken sorts nötter som krasar mellan tänderna. Rent näringsmässigt är det enorm skillnad på om du till exempel väljer att hacka valnötter i salladen eller favoriserar paranötter.

Ät - men med måtta

Även om nötternas fett är av den nyttiga sorten finns det trots allt gränser för hur många gram nötter som det finns plats för i de dagliga kaloriräkenskaperna. I de olika undersökningarna, där man har hittat positiva effekter av att äta nötter, låg det dagliga intaget på omkring 65 gram valnötter, 85 gram jordnötter eller 100 gram mandlar, så ett intag på 50–100 gram om dagen borde vara ganska lagom. Behöver du bli av med ett par kilon, är det en god idé att hålla dig på runt 50 gram om dagen.

Undvik de rostade och de saltade

Nötter är nyttigast i sin naturliga version, så dra ner på nötter som är saltade och oljerostade, honungsrostade, glaserade eller på annat sätt bearbetade. Därmed byter nötterna karaktär och kan förändra sig till onyttiga snacks.

Oljerostade: Ökar fettinnehållet med 15–20 procent, medan vitamin- och mineralinnehållet i stort sett är opåverkat.

Saltade: Saltningen ökar saltinnehållet från nästan ingen ting till omkring 1 gram per 100 gram saltade nötter, motsvarande cirka 20 procent av det maximala dagsintaget.

Honungsrostade: Ökar framförallt sockerinnehållet, eftersom nötterna omges av en honungsglasyr.

Chokladöverdragna: Bidrar med irriterande fett och socker. Det belastar hälsokontot.

Från I FORM nr 15, 2009


I FORM

Mest lästa
Topp 10: Flest proteiner

Topp 10: Flest proteiner

Svårt att hålla koll på proteinkällor? Då är den här ...

Topp 10: Proteinkällor

Glutenallergi - kolla om du kan vara drabbad

Glutenallergi - kolla om du kan vara drabbad

Här kan du läsa om de vanligaste symtomen på de 4 ...

Läs mer

Julfrossa i nötter

Julfrossa i nötter

Kasta dig över de små bruna nötterna. De är späckade med ...

Så bra är de olika sorterna

Gör dina popcorn till sunda powersnacks

Gör dina popcorn till sunda powersnacks

Så länge du själv poppar dina popcorn efter några få ...

Läs mer

Ditt livs 13 viktigaste kostråd

Ditt livs 13 viktigaste kostråd

Det är lätt att äta nyttigt. I FORM har sammanställt ett ...

Läs mer

Nytt
Grönsaker förebygger tarmcancer

Grönsaker förebygger tarmcancer

Ännu en bra anledning att äta massor av grönsaker! En ...

Läs mer

Ät dig till snygga muskler

Ät dig till snygga muskler

Drömmer du om en stark och muskulös kropp, som klarar ...

Läs mer

Ät dig till bättre uthållighet

Ät dig till bättre uthållighet

Satsa på rätt kost och få bättre uthållighet.

Detta ska du äta

Ät dig skadefri

Ät dig skadefri

Slipp träningsskador och muskelinflammation med rätt kost.

Detta ska du äta

Ät dig till starkare muskler

Ät dig till starkare muskler

Att satsa på rätt mat är precis lika viktigt som att ...

Detta ska du äta

Ännu mer I FORM...

Ursäkta röran, vi bygger om…

Om I FORM

Ursäkta röran, vi bygger om…

Upplever du konstiga saker på iform.se just nu? Det är inget konstigt med det!

Läs mer

Träningskläder till dig

Prenumerera

Träningskläder till dig

Beställ 3 nr av I FORM för bara 99:50 kr så får du testvinnande sportbehå och tights SAMT en dagkräm med på köpet!

Läs mer och beställ

Läs I FORM nr 13/2015 här

Tidningen I FORM

Läs I FORM nr 13/2015 här

Alla prenumeranter kan även läsa I FORM elektroniskt. Här på skärmen, på smartphone och på surfplatta.

Så enkelt är det

Snart är den bara din

Prenumerera

Snart är den bara din

Beställ 3 nr av I FORM för 99 kr så får du den rosa träningströjan från Kari Traa med i ditt välkomstpaket.

Läs mer och beställ

Ta kontroll

Kostdagboken

Ta kontroll

I FORM Kostdagbok är det ultimata verktyget för dig som vill gå ner i vikt utan att gå miste om livets goda. Testa HELT GRATIS i 5 dagar.

Ja, tack!

Möt din nya träningskompis

Prenumerera

Möt din nya träningskompis

Säg hej till din personliga tränare och motivationskraft. Klockan på bilden blir din när du beställer 3 nr av I FORM.

Läs mer

Skriv vad du tycker och vinn fina saker

iform.se

Skriv vad du tycker och vinn fina saker

Berätta vad du tycker om I FORM så är du med i utlottningen av fina saker!

Läs mer

Nyhetsbrev

Få veckans bästa nyheter, ta del av erbjudanden, delta i tävlingar och mycket mer!


Vi gillar musik

I FORMs spellistor

Bli av med valken

Smarta tips

3 nr + kläder

Kolla in priset!

Få I FORM + Craft

Fler erbjudanden...

Löpprogram

Från 0 till maraton

I FORM bootcamp

Få drömkroppen