Om du är försiktig med de kolhydrater som mättar sämst och innehåller minst näringsämnen, får du massor av hälsofördelar. Nyligen har en amerikansk studie visat att det kan gynna dina kolesterolvärden och därmed också minska risken för blodpropp.
I studien deltog 178 överviktiga personer. De delades in i tre grupper och fick en diet där kolhydraterna utgjorde 54, 39 respektive 26 procent av det samlade kaloriintaget i 3 veckor. Därefter sattes de på samma diet.
Det visade sig att gruppen som åt minst antal kolhydrater också hade de lägsta kolesterolvärdena. Den kolhydratfattiga kosten verkade i övrigt positivt på deltagarnas kolesterolvärden, även om de inte gick ner i vikt.
Forskarna drog slutsatsen att det inte bara är det dagliga fettintaget som kan leda till för höga kolesterolvärden, utan alltså även mängden kolhydrater.
De rekommenderar därför också att du minskar så mycket som möjligt på sockret och i stället inriktar dig på de långsamma kolhydraterna och kostfibrer, som t ex finns i rågbröd, råris och fullkornspasta.
Skär ner på kolhydrater
De glänser med att vara mycket nyttigare än vanligt ...
Ta en portion havregryn med lättmjölk och lite socker på ...
Aktiva personer som saknar B-vitaminer presterar sämre ...