Slutsatsen drar engelska forskare som har följt 557 personer i flera månader.
Forskarna hade tre grupper med testpersoner, där grupp ett fick som mål att äta mer frukt och grönt under dagen. Grupp två planerade när på dagen som de skulle äta frukt och grönt genom att boka in klockslagen och grupp tre gjorde bara som de brukade; planerade inte något och åt när de hade lust att göra det.
Planeringen gav utdelning
Slutsatsen var att deltagarna i grupp två åt 3,5 fler frukter och grönsaker i veckan och även om det kanske inte verkar vara särskilt mycket, så kan det utgöra skillnaden mellan om man får tillräckligt med frukt och grönt eller inte - sett utifrån ett hälsomässigt perspektiv.
Enligt forskarna gör planeringen att man inte lika lätt låter sig distraheras av onyttiga alternativ till äpplet eller moroten.
De glänser med att vara mycket nyttigare än vanligt ...
Aktiva personer som saknar B-vitaminer presterar sämre ...
Ta en portion havregryn med lättmjölk och lite socker på ...