Det är resultatet av en ny engelsk studie, där forskare har tittat på skelett och kostvanor hos olika åldersgrupper från 16 till 83 år. De pekar på att i synnerhet frukt, men även grönsaker, stärker skelettet och att båda delar har en positiv inverkan på skelettets kalkmängd. Förklaringen är att grönsaker och frukt minskar avkalkningen av skelettet, eftersom de skapar en basisk miljö i kroppen. Kött däremot skapar en sur miljö och påskyndar avkalkningen av skelettet. Utöver att skapa en gynnsam basisk miljö fungerar alla vitaminerna som antioxidanter och skyddar kroppens celler mot fria radikaler, som försvagar skelettet ännu mer.
Studien visade också att bara 25 procent av tonåringarna och 38 procent bland yngre kvinnor åt 400 gram frukt och grönt eller mer. De äldre hamnade i topp: 50 procent av dem intog mer än 400 gram frukt och grönt om dagen.
Fler sätt att stärka skelettet
De glänser med att vara mycket nyttigare än vanligt ...
Ta en portion havregryn med lättmjölk och lite socker på ...
Aktiva personer som saknar B-vitaminer presterar sämre ...