Cookie- och Sekretesspolicy






Kost och hälsa

Snabbguide till 4 typiska magbesvär

Du kan äta dig till en bra matsmältning, men vad gör du om du går runt med en mage som inte vill låta dig vara i fred? Här får du en rad tips på lösningar på de vanligaste magproblemen.

1. Uppsvälld mage

Symptom: Uppsvälld och utspänd mage – illaluktande och kanske ljudliga pruttar.

Vanlig orsak: Balansen mellan de sunda mjölksyrebakterierna och förruttnelsebakterier i tarmen har förskjutits till fördel för förruttnelsebakterierna som är skadliga om de blir för många.

Lösning: Ät rikligt med probiotiska syrade mjölkprodukter – de främjar nämligen tillväxten av de sunda tarmbakterierna. Stöd dessutom de sunda tarmbakterierna med massor av prebiotiska fibrer, till exempel från fiberrika flingor, rågbröd eller annat och se till att bli av med tarmluften, så att du lindrar obehaget. Luft som hålls tillbaka spänner ut tarmarna – och det gör ont.

2. Förstoppning

Symptom: Magen känns tung, hård och uppsvälld och det kan gå många dagar mellan att du går på toaletten. Aptiten dalar och du kan ha magknip. Det finns också en och annan – inte alls lika känd – variant av förstoppning, nämligen så kallad "dold förstoppning". Då har du dagliga toalettbesök men blir inte av med avföringen. Du kan ha en känsla av att inte bli helt tömd.

Vanlig orsak: Stress får magen att arbeta långsammare – hos vissa avstannar den helt. Andra orsaker kan vara alltför fiberfattig kost, för lite vätska och för lite motion.

Lösning: Se till att äta mat med mycket fibrer – både de upplösliga som ger tarminnehållet fyllning och de oupplösliga som stimulerar tarmens peristaltik. Drick massor av vatten och komplettera med katrinplommon – de fungerar utmärkt för att sätta i gång systemet. Kom ihåg träning - t ex bollsporter, löpning eller aerobics.

3. Tjocktarmsbesvär

Symptom: Svullen mage och oregelbunden avföring som kan växla mellan förstoppning och diarré. Du kan ha magknip och eventuellt blödningar från ändtarmen.

Vanlig orsak: Tjocktarmen är irriterad av infektioner med bakterier, svampar eller virus. Det provocerar fram sammandragningar och följs ofta av en bristfällig produktion av matsmältningsenzymer från lever, gallblåsa och bukspottkörtel.

Lösning: Det bästa sättet att förebygga en irriterad tjocktarm är genom att bygga upp ett starkt immunförsvar i tarmen. Vägen dit går genom sunda kostvanor som är rika på pro- och prebiotiska bakterier. Se samtidigt till att äta rikligt med upplösliga kostfibrer.

4. Diarré

Symptom: Flytande eller "lös" avföring som normalt uppträder kort tid efter en måltid. Ofta har du ont i magen eller utpräglade magkramper.

Vanlig orsak: Avföringen rör sig för snabbt genom tjocktarmen. Många gånger är tjocktarmsbesvär grunden till problemet, men diarré kan också bero på att du inte tål vissa matvaror. En annan orsak kan vara att avföringen fyller för lite – då ska du äta mer mat med upplösliga fibrer.

Lösning: Stärk din tarmflora genom att äta probiotiska bakterier – kom ihåg att "utmana" de goda bakterierna med prebiotika – alltså fibrer. Kom också ihåg att äta regelbundet och i lagom stora mängder så att maten fyller i tarmen så att den kan sätta i gång tarmrörelserna.

Visste du att....











Utrustningen blir DIN med 2 nr av I FORM för bara 49:50 kr!









  • Redondoboll
  • Skön träningsmatta
  • Måttband att mäta dina framgångar med
  • Häftet "Platt mage på 12 veckor"

Allt för bara 49:50 kr!

LÄS MER OCH BESTÄLL HÄR


Nyhetsbrev

Få veckans bästa nyheter, ta del av erbjudanden, delta i tävlingar och mycket mer!

Ännu mer I FORM...

Få årets julklapp nu

Prenumerera

Få årets julklapp nu

Årets julklapp 2014 är ett aktivitetsarmband. Beställ 3 nr av I FORM för bara 99:50 kr så får du ett med på köpet.

Läs mer

Perfekt under löparkläderna

Prenumerera

Perfekt under löparkläderna

Det sköna understället från Craft håller dig varm OCH torr under dina löparrundor.

2 nr + underställ + 49:50 kr

Läs I FORM nr 1/2015 här

Tidningen I FORM

Läs I FORM nr 1/2015 här

Alla prenumeranter kan även läsa I FORM elektroniskt. Här på skärmen, på smartphone och på surfplatta.

Så enkelt är det

2015: Kör igång viktminskning

Kostdagboken

2015: Kör igång viktminskning

Glöm allt om att räkna kalorier och låt Kostdagboken göra jobbet åt dig. Det har aldrig varit ENKLARE att göra sig kvitt extrakilon! >>

Testa GRATIS i 5 dagar

I FORM

Mest lästa
Topp 10: Flest proteiner

Topp 10: Flest proteiner

Svårt att hålla koll på proteinkällor? Då är den här ...

Topp 10: Proteinkällor

Glutenfri kost - snabbguide

Glutenfri kost - snabbguide

Att äta glutenfri kost behöver inte vara superavancerat. ...

Så äter du glutenfritt

Snabbguide till 4 typiska magbesvär

Snabbguide till 4 typiska magbesvär

Här får du en rad tips på lösningar på de vanligaste ...

Läs mer

Lösning

ExclusiveExclusiveLösning

Här är lösningen: skräddarsydda program med kostplaner ...

Jag kör igång direkt!

Glutenallergi - kolla om du kan vara drabbad

Glutenallergi - kolla om du kan vara drabbad

Här kan du läsa om de vanligaste symtomen på de 4 ...

Läs mer

Nytt
Här är den kompletta lösningen

Här är den kompletta lösningen

Skräddarsydda program med kostplaner och träningsprogram ...

Läs mer

.

.

.

Just nu lyssnar vi på..


Bröd utan mjöl

Enkelt recept

Bli av med valken

Smarta tips

Benrevolution

Få snygga ben

Blogg-pepp

Hitta din favorit

I FORMs Kostdagbok

Testa GRATIS

I FORM Översikt

Träning
Löpning
Träningsprogram
Styrketräning
Kaloriförbränning
Kondition
Träningsformer
Motivation
Kost och träning
Träningsnyheter
Kost
Sunda recept
Kost och hälsa
Sund vikt
Kostnyheter
Ekologi
Frågor om kost
Testa din mat
Välbefinnande
Spa
Stress
Semester
Sex
Relationer och singelliv
Meditation
Massage
Förebyggande
Nytt om välbefinnande
Testa dig själv
Accepterar du din kropp som den är?
Formtesta dig själv
Får du i dig tillräckligt med järn?
Får du tillräckligt med kalk?
Förbränn chokladkakan
Förbränn dina synder
Ger du din hjärna rätt saker att äta?
Har du fingertoppskänsla?
Har du prestationsångest?
Har du sexuellt självförtroende?
Hitta din fitnessprofil
Hitta din träningspuls
Hur attraktiv är du för din dejt?
Hur mycket protein behöver du?
Hur mycket stress har du i ditt liv?
Hur många kalorier behöver jag?
Hur sunt äter du?
Lever du i nuet?
Hur tjock är jag om 6 månader?
Mål din kondition
Räkna ut din belöning
Räkna ut din fettprocent
Räkna ut din halvmaratontid
Räkna ut dina intervalltider
Räkna ut ditt konditionsvärde
Står du i vägen för dig själv?
Testa era sinnens språk
Testa din viktminskningsprofil
Tröstäter du eller är maten bränsle?
Vad förbränner din kropp i vila?
Vad förbränner din motion?
Äter du tillräckligt varierat?
Är det dags att byta jobb?
Är det dig eller jobbet?
Är ditt blodsocker stabilt?
Är du en bra dejt?
Är du en stressätare?
Är du introvert eller extrovert?
Är du överviktig?
Är du redo för ett maraton?
Är du svartsjuk?
Äter du för mycket salt?