Cookie- och Sekretesspolicy






Kost och hälsa

Snabbguide till 4 typiska magbesvär

Du kan äta dig till en bra matsmältning, men vad gör du om du går runt med en mage som inte vill låta dig vara i fred? Här får du en rad tips på lösningar på de vanligaste magproblemen.

1. Uppsvälld mage

Symptom: Uppsvälld och utspänd mage – illaluktande och kanske ljudliga pruttar.

Vanlig orsak: Balansen mellan de sunda mjölksyrebakterierna och förruttnelsebakterier i tarmen har förskjutits till fördel för förruttnelsebakterierna som är skadliga om de blir för många.

Lösning: Ät rikligt med probiotiska syrade mjölkprodukter – de främjar nämligen tillväxten av de sunda tarmbakterierna. Stöd dessutom de sunda tarmbakterierna med massor av prebiotiska fibrer, till exempel från fiberrika flingor, rågbröd eller annat och se till att bli av med tarmluften, så att du lindrar obehaget. Luft som hålls tillbaka spänner ut tarmarna – och det gör ont.

2. Förstoppning

Symptom: Magen känns tung, hård och uppsvälld och det kan gå många dagar mellan att du går på toaletten. Aptiten dalar och du kan ha magknip. Det finns också en och annan – inte alls lika känd – variant av förstoppning, nämligen så kallad "dold förstoppning". Då har du dagliga toalettbesök men blir inte av med avföringen. Du kan ha en känsla av att inte bli helt tömd.

Vanlig orsak: Stress får magen att arbeta långsammare – hos vissa avstannar den helt. Andra orsaker kan vara alltför fiberfattig kost, för lite vätska och för lite motion.

Lösning: Se till att äta mat med mycket fibrer – både de upplösliga som ger tarminnehållet fyllning och de oupplösliga som stimulerar tarmens peristaltik. Drick massor av vatten och komplettera med katrinplommon – de fungerar utmärkt för att sätta i gång systemet. Kom ihåg träning - t ex bollsporter, löpning eller aerobics.

3. Tjocktarmsbesvär

Symptom: Svullen mage och oregelbunden avföring som kan växla mellan förstoppning och diarré. Du kan ha magknip och eventuellt blödningar från ändtarmen.

Vanlig orsak: Tjocktarmen är irriterad av infektioner med bakterier, svampar eller virus. Det provocerar fram sammandragningar och följs ofta av en bristfällig produktion av matsmältningsenzymer från lever, gallblåsa och bukspottkörtel.

Lösning: Det bästa sättet att förebygga en irriterad tjocktarm är genom att bygga upp ett starkt immunförsvar i tarmen. Vägen dit går genom sunda kostvanor som är rika på pro- och prebiotiska bakterier. Se samtidigt till att äta rikligt med upplösliga kostfibrer.

4. Diarré

Symptom: Flytande eller "lös" avföring som normalt uppträder kort tid efter en måltid. Ofta har du ont i magen eller utpräglade magkramper.

Vanlig orsak: Avföringen rör sig för snabbt genom tjocktarmen. Många gånger är tjocktarmsbesvär grunden till problemet, men diarré kan också bero på att du inte tål vissa matvaror. En annan orsak kan vara att avföringen fyller för lite – då ska du äta mer mat med upplösliga fibrer.

Lösning: Stärk din tarmflora genom att äta probiotiska bakterier – kom ihåg att "utmana" de goda bakterierna med prebiotika – alltså fibrer. Kom också ihåg att äta regelbundet och i lagom stora mängder så att maten fyller i tarmen så att den kan sätta i gång tarmrörelserna.

Visste du att....











Utrustningen blir DIN med 2 nr av I FORM för bara 49:50 kr!









  • Redondoboll
  • Skön träningsmatta
  • Måttband att mäta dina framgångar med
  • Häftet "Platt mage på 12 veckor"

Allt för bara 49:50 kr!

LÄS MER OCH BESTÄLL HÄR


Nyhetsbrev

Få veckans bästa nyheter, ta del av erbjudanden, delta i tävlingar och mycket mer!

I FORM

Mest lästa
Sant och falskt om alkohol

Sant och falskt om alkohol

Snaps, öl, vin... För de flesta av oss stiger ...

Bra idé!

Glutenfri kost - snabbguide

Glutenfri kost - snabbguide

Att äta glutenfri kost behöver inte vara superavancerat. ...

Så äter du glutenfritt

Glutenallergi - kolla om du kan vara drabbad

Glutenallergi - kolla om du kan vara drabbad

Här kan du läsa om de vanligaste symtomen på de 4 ...

Läs mer

Vätskebrist - så reagerar du

Vätskebrist - så reagerar du

Se till att dricka ordentligt - du riskerar att drabbas ...

Vanliga symptom

Nytt
Aktuell debatt: Syna saltet

Aktuell debatt: Syna saltet

De flesta svenskar äter betydligt mer salt än vad som är ...

Läs mer

Så här funkar 16:8- dieten

Så här funkar 16:8- dieten

16:8-dieten är periodisk fasta baserad på timtal. ...

Läs mer

Vad är periodisk fasta?

Vad är periodisk fasta?

Nyfiken på periodisk fasta? Dietmetoden är mycket enkel ...

Läs mer

Topp 10 Det läste vi 2014

Topp 10 Det läste vi 2014

Missade du någon av de populäraste artiklarna på ...

Kolla hela listan här

Galleri Bläddra bland recept

Galleri Bläddra bland recept

Bläddra igenom galleriet och låt smaklökarna lockas av ...

Bara 250 kcal per rätt!

Ännu mer I FORM...

Det ultimata träningspaketet

Prenumerera

Det ultimata träningspaketet

ERBJUDANDE: Få ett testvinnande träningsset från Newline, dagkräm från Origins och 6 nr av I FORM för bara 199:50 kr!

Läs mer

Här är jackan du vill ha

Prenumerera

Här är jackan du vill ha

Den ultralätta löparjackan från Kari Traa är PERFEKT för utomhusträningen!

Jacka + I FORM = 99:50 kr

Läs I FORM nr 7/2015 här

Tidningen I FORM

Läs I FORM nr 7/2015 här

Alla prenumeranter kan även läsa I FORM elektroniskt. Här på skärmen, på smartphone och på surfplatta.

Så enkelt är det

Garanterad viktminskning

Kostdagboken

Garanterad viktminskning

Glöm allt om att räkna kalorier och låt Kostdagboken göra jobbet åt dig. Det har aldrig varit ENKLARE att göra sig kvitt extrakilon!

Testa GRATIS i 5 dagar

Boosta motivationen

iform.se

Boosta motivationen

Just nu får du träningskläder som boostar motivationen ihop 3 nr av I FORM för bara 99:50 kr.

Läs mer om erbjudandet här

Möt din nya träningskompis

iform.se

Möt din nya träningskompis

Säg hej till din personliga tränare och motivationskraft. Klockan på bilden blir din när du beställer 3 nr av I FORM.

Läs mer


Löpprogram

Från 0 till maraton

6 frågor om sex

Kan du svaren?

Få I FORM + Craft

Fler erbjudanden...

Bröd utan mjöl

Enkelt recept