Kost och hälsa

Oenighet om antioxidanternas effekt

Forskarna är oeniga om vi har rosat antioxidanter helt i onödan.

Antioxidanter har länge sagts förebygga cancer, stärka immunförsvaret och ge oss vacker hud, men nyare forskning tyder på att din kropp inte tar upp antioxidanter ur kosten du äter.

Förvirrande? Ja, men du ska ändå äta mycket frukt och grönsaker. Inte på grund av antioxidanterna, utan på grund av vitaminer, mineraler och inte minst fibrer.

Där satt man med sin müsli med katechinfyllda mörka chokladbitar toppade med blåbär fulla av antocyaniner, och sköljde ner allt med grönt te fullt med flavonoider. Och sedan släppte några forskare plötsligt en bomb: Antioxidanterna har ingen effekt! Och vi som under flera år skyddat oss mot cancer och rynkor genom att äta en kost fylld med just sådana.

Ju högre ORAC, desto bättre. Ju fler färger, desto bättre. Ju mer av allt, desto bättre – det var det enda som gällde, antioxidanterna har haft högsta status. Även här i ditt I FORM, men har du därför precis som vi lagt ner mycket pengar på dyra importerade blåbär och kämpat med att få ner kål för att öka dina chanser att bli en cool gammelmormor behöver du inte känna dig dum och lurad. Forskarna har nämligen under många år haft en teori om att antioxidanterna kan minska våra smärtor, sänka blodtrycket, ge vacker hud, läka träningsskador och förebygga i stort sett alla typer av cancer.

Och så kommer det någon som anser att antioxidanterna är verkningslösa. Vad ska man då tro?

Ska du hälla ut smoothien eller ska du fortsätta leta livsmedel som är fulla med antioxidanter? Vi har frågat två experter till råds och försöker här presentera sanningen om antioxidanter anno 2010.

Experterna är oeniga

"Kroppen tar inte upp antioxidanterna"

Lars Ove Dragsted är professor vid Köpenhamns universitet och Danmarks största auktoritet när det gäller forskning om bioaktiva komponenter i frukt och grönt. Enligt honom finns det ett huvudproblem med antioxidantteorin. Det är att forskningen är baserad på provrörsförsök och inte långvariga försök på levande människor. Enligt Lars Dragsted åker 99 procent av antocyaninerna från exempelvis blåbär ut ur kroppen utan att tas upp.

"Jo, de viktigaste ämnena tas upp"

Martin Kreutzer, näringsexpert vid Köpenhamns universitet, anser inte att det finns belägg för att antioxidanterna inte tas upp. Man kan bland annat mäta karotenoider i ögats näthinna efter intaget, där de bevisligen skyddar ögonen. Och på University of Alabama i USA har försök gjorts på människor som ätit naturliga växtfenoler från bär. Försöken visar att antioxidanterna visserligen är svåra för kroppen att ta upp, men att relevanta ämnen trots allt tas upp.

Slutsats: Vi kan därmed vara helt säkra på åtminstone en sak: utnyttjandet av antioxidanterna är mycket mer komplext än man hittills antagit.

Från I FORM nr 4, 2010 Av Irene BrønnumDatum: 14.4.2010


I FORM

Mest lästa
Snabbguide till 4 typiska magbesvär

Snabbguide till 4 typiska magbesvär

Här får du en rad tips på lösningar på de vanligaste ...

Läs mer

10 råd som klår magfettet

10 råd som klår magfettet

Drömmer du om en platt mage? Här får du tio tips på hur ...

Läs mer

De tio nyttigaste i världen

De tio nyttigaste i världen

Sill och potatis. Morötter. Tre vanliga livsmedel som ...

Läs mer

Vätskebrist - så reagerar du

Vätskebrist - så reagerar du

Se till att dricka ordentligt - du riskerar att drabbas ...

Vanliga symptom

Checklista för glasskiosken

Checklista för glasskiosken

Så mycket behöver du motionera för att bränna av olika ...

Hela listan

Nytt
8 saker som gör dig bättre

8 saker som gör dig bättre

Varsågod - 8 saker att tugga i dig för att bli gladare, ...

Hit med listan NU!

Månadens råvaror – maj

Månadens råvaror – maj

Varsågod, här får du en lista på frukt och grönt som är ...

Smart!

Var 5 kg lättare till våren

Var 5 kg lättare till våren

Med den här smarta fettförbränningsplanen kan du göra ...

Det låter ju helt perfekt!

Goda nyheter för soffpotatisar

Goda nyheter för soffpotatisar

Forskarna har hittat ett ämne som sätter igång ...

Vaaa? Det kan väl inte stämma?

Månadens råvaror – januari

Månadens råvaror – januari

Vill du ha det bästa av det bästa samtidigt som du ...

Läs mer

Nyhetsbrev


Styrketräning

Få snygg rumpa

Rocka midjan smal

Getingmidja nästa

Lär dig zumba

Steg för steg

Erbjudande

2 nr+klocka=49,90

I FORM Översikt

Träning
Löpning
Träningsprogram
Styrketräning
Kaloriförbränning
Kondition
Träningsformer
Motivation
Kost och träning
Träningsnyheter
Kost
Sunda recept
Kost och hälsa
Sund vikt
Kostnyheter
Ekologi
Frågor om kost
Testa din mat
Välbefinnande
Spa
Stress
Semester
Sex
Relationer och singelliv
Meditation
Massage
Förebyggande
Nytt om välbefinnande
Testa dig själv
Accepterar du din kropp som den är?
Formtesta dig själv
Får du i dig tillräckligt med järn?
Får du tillräckligt med kalk?
Förbränn chokladkakan
Förbränn dina synder
Förbränn julkalorierna
Ger du din hjärna rätt saker att äta?
Har du ett starkt immunförsvar?
Har du fingertoppskänsla?
Har du humor?
Har du prestationsångest?
Har du sexuellt självförtroende?
Hitta din fitnessprofil
Hitta din träningspuls
Hur attraktiv är du för din dejt?
Hur mycket protein behöver du?
Hur mycket stress har du i ditt liv?
Hur många kalorier behöver jag?
Hur sunt äter du?
Lever du i nuet?
Hur tjock är jag om 6 månader?
Mål din kondition
Räkna ut din belöning
Räkna ut din fettprocent
Räkna ut din halvmaratontid
Räkna ut dina intervalltider
Räkna ut ditt konditionsvärde
Sover du tillräckligt?
Står du i vägen för dig själv?
Testa era sinnens språk
Testa din sexuella IQ
Testa din viktminskningsprofil
Tröstäter du eller är maten bränsle?
Vad förbränner din kropp i vila?
Vad förbränner dina julaktiviteter?
Vad förbränner din motion?
Äter du tillräckligt varierat?
Är det dags att byta jobb?
Är det dig eller jobbet?
Är du beroende av nikotin?
Är ditt blodsocker stabilt?
Är du bra på att vara ledig?
Är du en bra dejt?
Är du en stressätare?
Är du introvert eller extrovert?
Är du konflikträdd?
Är du överviktig?
Är du redo för ett maraton?
Är du stressad?
Är du svartsjuk?
Äter du för mycket salt?