Får du fullkorn till frukost sänker du din stressnivå med upp till 59 procent, jämfört med om du hoppar över frukosten. Det visar en studie från den engelska brödproducenten Kingsmill.
Om du däremot regelbundet hoppar över din frukost ökar du risken för förhöjda kolesterolvärden och därmed för att du utvecklar hjärt-kärlsjukdomar.
Stor och lång studie
Slutsatsen kommer från forskare från University of Tasmania. De har följt 2 184 personer under 20 år, och en av slutsatserna av deras undersökningar är att de som inte äter frukost har mer ohälsosamt kolesterol i blodet, större midjemått och ett förhöjt så kallat ”fastande insulinvärde”. Alla tre faktorerna ökar risken för att utveckla hjärt-kärlsjukdom.
Enligt forskarna finns det flera orsaker till de problem som är förknippade med att hoppa över frukosten: För det första äter de personer som hoppar över frukosten mer till lunch och har dessutom en allmän tendens att äta mer socker och färre vitaminer och mineraler. För det andra tränar de ofta mindre än personer som äter frukost.
Här får du en rad tips på lösningar på de vanligaste ...
Se till att dricka ordentligt - du riskerar att drabbas ...
Med den här smarta fettförbränningsplanen kan du göra ...
Forskarna har hittat ett ämne som sätter igång ...
Här får du en rad tips på lösningar på de vanligaste ...