Det är huvudslutsatsen i en färsk metastudie där kinesiska forskare har jämfört 18 studier, där alla har undersökt intaget av te med risken för att utveckla hjärt-kärlsjukdomar.
Svart te gav liten effekt
Vid studierna av svart te såg man bara en begränsad skyddande effekt, om över huvud taget någon. För det gröna teet däremot, var det en reducering av risken på 28 procent för dem som drack mycket.
Forskarna bedömde också en sänkning i risken på 10 procent per daglig kopp, varför man förmodligen ska dricka tre om dagen, för att få full effekt.
Den positiva effekten anses komma ifrån de antioxidanter som kallas katechiner. De försvinner i processen när man tillverkar svart te av grönt te.
Här får du en rad tips på lösningar på de vanligaste ...
Se till att dricka ordentligt - du riskerar att drabbas ...
Med den här smarta fettförbränningsplanen kan du göra ...
Forskarna har hittat ett ämne som sätter igång ...
Här får du en rad tips på lösningar på de vanligaste ...