En bit frukt till frukost och en stor varierad sallad till lunch är bokstavligt talat ett riktigt klokt val - i alla fall om du vill att din hjärna fungerar så skarpt och intelligent som möjligt under din arbetsdag.
En studie från universitetet i Düsseldorf visar att personer som äter cirka 400 gram frukt och grönsaker varje dag är betydligt bättre på att lösa problem som kräver minne, koncentration och god språkbehandling, än personer som äter mindre än 100 gram frukt och grönsaker varje dag.
Gröntätarna bäst i test
Faktiskt klarade frukt- och gröntätarna sig mellan 20 och 30 procent bättre i en rad test, där bland annat deras minnes förmåga prövades.
Forskarna anser att antioxidanterna i frukt och grönsaker påverkar hjärnan positivt eftersom de personer som åt mycket lite frukt och grönsaker hade färre antioxidanter i blodet. Exempelvis hade de hela 30 procent färre karotenoider, som bland annat finns i tomater och morötter. De hade också mindre E- och C-vitamin i kroppen.
Här får du en rad tips på lösningar på de vanligaste ...
Se till att dricka ordentligt - du riskerar att drabbas ...
Med den här smarta fettförbränningsplanen kan du göra ...
Forskarna har hittat ett ämne som sätter igång ...
Här får du en rad tips på lösningar på de vanligaste ...