En ny amerikansk studie visar att det är möjligt att sänka risken att dö av olika sjukdomar med hela 22 procent om man äter mycket kostfiber.
Baserat specifikt på dödlighet i hjärt-kärl-sjukdomar, cancer, infektions- och luftvägssjukdomar har kvinnorna som äter mycket fiber 34 procents lägre dödlighet, jämfört med 24 procent hos männen.
Bäst effekt i studien fick de män som i snitt åt 29,4 gram kostfiber om dagen och de kvinnor som åt 25,8 gram. I gruppen med högst dödlighet åt männen i snitt 12,6 gram kostfiber och kvinnorna 10,8 gram.
Enligt en ny nordisk studie handlar det framför allt om kostfiber från korn, och då speciellt råg, medan fibrer från till exempel frukt inte anses vara lika nyttigt.
- Vår forskning visar att det i hög grad är rågkärnorna som kan sänka dödligheten, säger Anne Tjønneland, avdelningschef på danska Kræftens Bekæmpelse och den som lett det nordiska forskningssamarbetet "Nordic Health – Whole Grain Food".
Frukt ska dock inte uteslutas helt, påpekar professor och biokemikern Lars Ove Dragsted, vid Köpenhamns universitet.
- Hela fiberproblematiken har alltför länge varit onyanserad. Rent kemiskt är fibrer mycket olika beroende på var de kommer ifrån så det är egentligen inte heller så märkligt att de påverkar oss annorlunda, säger han.
Enligt den amerikanska undersökningen påverkar kostfiber vår levnadstid positivt på tre områden:
Här får du en rad tips på lösningar på de vanligaste ...
Se till att dricka ordentligt - du riskerar att drabbas ...
Med den här smarta fettförbränningsplanen kan du göra ...
Forskarna har hittat ett ämne som sätter igång ...
Här får du en rad tips på lösningar på de vanligaste ...