Cookie- och Sekretesspolicy






Kost och hälsa

Snabbguide till 4 typiska magbesvär

Du kan äta dig till en bra matsmältning, men vad gör du om du går runt med en mage som inte vill låta dig vara i fred? Här får du en rad tips på lösningar på de vanligaste magproblemen.

1. Uppsvälld mage

Symptom: Uppsvälld och utspänd mage – illaluktande och kanske ljudliga pruttar.

Vanlig orsak: Balansen mellan de sunda mjölksyrebakterierna och förruttnelsebakterier i tarmen har förskjutits till fördel för förruttnelsebakterierna som är skadliga om de blir för många.

Lösning: Ät rikligt med probiotiska syrade mjölkprodukter – de främjar nämligen tillväxten av de sunda tarmbakterierna. Stöd dessutom de sunda tarmbakterierna med massor av prebiotiska fibrer, till exempel från fiberrika flingor, rågbröd eller annat och se till att bli av med tarmluften, så att du lindrar obehaget. Luft som hålls tillbaka spänner ut tarmarna – och det gör ont.

2. Förstoppning

Symptom: Magen känns tung, hård och uppsvälld och det kan gå många dagar mellan att du går på toaletten. Aptiten dalar och du kan ha magknip. Det finns också en och annan – inte alls lika känd – variant av förstoppning, nämligen så kallad "dold förstoppning". Då har du dagliga toalettbesök men blir inte av med avföringen. Du kan ha en känsla av att inte bli helt tömd.

Vanlig orsak: Stress får magen att arbeta långsammare – hos vissa avstannar den helt. Andra orsaker kan vara alltför fiberfattig kost, för lite vätska och för lite motion.

Lösning: Se till att äta mat med mycket fibrer – både de upplösliga som ger tarminnehållet fyllning och de oupplösliga som stimulerar tarmens peristaltik. Drick massor av vatten och komplettera med katrinplommon – de fungerar utmärkt för att sätta i gång systemet. Kom ihåg träning - t ex bollsporter, löpning eller aerobics.

3. Tjocktarmsbesvär

Symptom: Svullen mage och oregelbunden avföring som kan växla mellan förstoppning och diarré. Du kan ha magknip och eventuellt blödningar från ändtarmen.

Vanlig orsak: Tjocktarmen är irriterad av infektioner med bakterier, svampar eller virus. Det provocerar fram sammandragningar och följs ofta av en bristfällig produktion av matsmältningsenzymer från lever, gallblåsa och bukspottkörtel.

Lösning: Det bästa sättet att förebygga en irriterad tjocktarm är genom att bygga upp ett starkt immunförsvar i tarmen. Vägen dit går genom sunda kostvanor som är rika på pro- och prebiotiska bakterier. Se samtidigt till att äta rikligt med upplösliga kostfibrer.

4. Diarré

Symptom: Flytande eller "lös" avföring som normalt uppträder kort tid efter en måltid. Ofta har du ont i magen eller utpräglade magkramper.

Vanlig orsak: Avföringen rör sig för snabbt genom tjocktarmen. Många gånger är tjocktarmsbesvär grunden till problemet, men diarré kan också bero på att du inte tål vissa matvaror. En annan orsak kan vara att avföringen fyller för lite – då ska du äta mer mat med upplösliga fibrer.

Lösning: Stärk din tarmflora genom att äta probiotiska bakterier – kom ihåg att "utmana" de goda bakterierna med prebiotika – alltså fibrer. Kom också ihåg att äta regelbundet och i lagom stora mängder så att maten fyller i tarmen så att den kan sätta i gång tarmrörelserna.

Visste du att....











Utrustningen blir DIN med 2 nr av I FORM för bara 49:50 kr!









  • Redondoboll
  • Skön träningsmatta
  • Måttband att mäta dina framgångar med
  • Häftet "Platt mage på 12 veckor"

Allt för bara 49:50 kr!

LÄS MER OCH BESTÄLL HÄR


I FORM

Mest lästa
Topp 10: Flest proteiner

Topp 10: Flest proteiner

Svårt att hålla koll på proteinkällor? Då är den här ...

Topp 10: Proteinkällor

Glutenfri kost - snabbguide

Glutenfri kost - snabbguide

Att äta glutenfri kost behöver inte vara superavancerat. ...

Så äter du glutenfritt

10 råd som klår magfettet

10 råd som klår magfettet

Drömmer du om en platt mage? Här får du tio tips på hur ...

Läs mer

Snabbguide till 4 typiska magbesvär

Snabbguide till 4 typiska magbesvär

Här får du en rad tips på lösningar på de vanligaste ...

Läs mer

Checklista för glasskiosken

Checklista för glasskiosken

Så mycket behöver du motionera för att bränna av olika ...

Hela listan

Nytt
Ät dig till en sund graviditet

Ät dig till en sund graviditet

Kolla in I FORMs stora trimesterguide och lär dig äta ...

Läs mer

Trimester 1

Trimester 1

Här kan du läsa om vad du ska äta under den första ...

Läs mer

Trimester 2

Trimester 2

Här kan du läsa om vad du ska äta under graviditetens ...

Läs mer

Trimester 3

Trimester 3

Här kan du läsa om vad du ska äta under den tredje ...

Läs mer

8 kosttips för den växande magen

8 kosttips för den växande magen

Du är vad du äter - även när du är gravid. Se vilken ...

Läs mer

Ännu mer I FORM...

Här är sommarens motivation

Prenumerera

Här är sommarens motivation

SOMMARSPECIAL: Träna i kläder från Kari Traa. Du får det snygga settet med 4 nr av I FORM för bara 149:50 kr.

Beställ här

Läs I FORM nr 10/2015 här

Tidningen I FORM

Läs I FORM nr 10/2015 här

Alla prenumeranter kan även läsa I FORM elektroniskt. Här på skärmen, på smartphone och på surfplatta.

Så enkelt är det

Garanterad viktminskning

Kostdagboken

Garanterad viktminskning

Glöm allt om att räkna kalorier och låt Kostdagboken göra jobbet åt dig. Det har aldrig varit ENKLARE att göra sig kvitt extrakilon!

Testa GRATIS i 5 dagar

Möt din nya träningskompis

Prenumerera

Möt din nya träningskompis

Säg hej till din personliga tränare och motivationskraft. Klockan på bilden blir din när du beställer 3 nr av I FORM.

Läs mer

Nyhetsbrev

Få veckans bästa nyheter, ta del av erbjudanden, delta i tävlingar och mycket mer!


I FORM bootcamp

Få drömkroppen

Välj rätt jacka

Komplett guide

Vi gillar musik

I FORMs spellistor

Det betyder plusset

Exlusivt innehåll!