Sockerfri månad.
© iStock

Svettas i november, njut i december

Älskar du också december med julskinka, glögg och knäck? Det gör vi! Men för att kunna njuta av all fet mat och sötsaker utan att behöva gå på diet i januari, tar vi bort sockret helt i november. Vill du vara med? På #NoSugarNovember delar vi med oss av tips och boostar motivationen när sötsuget är som värst.

31 oktober 2017 av Martin Kreutzer

#NoSugarNovember

Den kryddiga doften av glögg och kokt julskinka. Knäck och pepparkakor. December månad är en fest men också ett test av din viljestyrka. Allt det goda riskerar att gå till överdrift och snart sitter det på magen och skadar din hälsa och ditt välbefinnande. Något som det kan ta månader att hitta igen.

Istället för att förstöra det roliga med julens godsaker, så vad sägs om att ladda upp för festligheterna med en allt igenom sund november? Satsar du på att undvika alkohol och sötsaker samt motionera nu, är du väl rustad – och kanske även har lite marginal på badrumsvågen – när det börjar bli jul. På det viset har du också goda chanser att möta det nya året i god form utan att behöva starta med hårda dieter och tuff träning.

Mål: Jag vill inte äta socker på en månad

Så gör du

Välj konsekvent bort allt socker i november. Endast naturligt förekommande fruktsocker är tillåtet. Var konsekvent från dag ett och skippa allt med socker i. Öva dig i att äta mat som endast består av naturliga råvaror.

När det är kris

Öva dig i att vara nöjd med maten genom att äta långsammare. Drabbas du av sötsug kan frukt eller en sockerfri kaka vara räddningen. Se dock upp med att äta för mycket sötningsmedel. Målet är att vänja sig av med alla sötsaker.

Vinsten

Är du en godisgris kan kroppen få abstinens som snabbt försvinner. Belöningen är ett mer stabilt blodsocker, fler näringsämnen och att du med stor sannolikhet går ner ett par kilo. 

Är du beroende av socker? Testa dig själv här och få svaret – om du vågar.

Light-mål: Jag vill bara äta socker på helgen

Håll dig till sockervanorna som vi beskriver här bredvid men tillåt dig själv att sänka garden ett par gånger på helgen. Det kan t ex vara fredagsgodis och hembakad sockerkaka på söndag eftermiddag. Du håller fortfarande det dagliga sötsuget i schack men utsvävningarna gör att du går ner lite mindre i vikt.

Kanske är du intresserad av