Kvinna målar i målarbok och äter blåbär.
© iStock

Sunda intressen som inte gör dig svettig

Du behöver inte svettas på gymmet för att bli sundare. Roliga intressen där du inte rör dig ur fläcken kan ge dig en hälsoboost både fysiskt och mentalt.

17 november 2017 av Tine Sandorf

5 hobbyer som stärker din hälsa

Läs dig till mindre stress

Ahh … Du kan säkert känna hur lugnet sakta sänker sig när du sjunker ner i soffan med en god bok – och det ligger något i det. En studie har visat att läsning är en quickfix när det handlar om att göra dig mindre stressad. Det räcker faktiskt med sex minuters läsning för att sänka stressnivån med 68 procent. I studien fungerade läsning också bättre än andra avslappnande aktiviteter som att lyssna på musik, gå en promenad och dricka en kopp te. Anledningen är sannolikt att du ger dig själv en fribiljett bort från vardagens problem, eftersom du bara kan koncentrera dig på en sak när du läser – och det får musklerna att slappna av och sänker hjärtrytmen.

Sticka är den nya yogan

En avig, en rät, en avig … Så fortsätter det maska efter maska, och det är just det repetitiva och det faktum att du måste vara närvarande i nuet som får folk att jämföra stickning med yoga. De båda aktiviteterna delar också flera positiva effekter som till exempel bättre koncentrations- och koordinationsförmåga, lägre blodtryck och ett större lugn i kropp och själ..

Måla dig mindful

Det är inget nytt att det kan fungera som terapi att måla och teckna och det finns det goda skäl för. Det finns till och med så mycket lugn och ro att hämta när du sätter dig med en blyertspenna eller pensel att det kan jämföras med att meditera. Beroende på hur konstnärlig du känner dig kan du välja mellan den enkla lösningen och köpa en målarbok för vuxna, eller om du är redo att kasta dig ut och skapa ett konstverk från grunden. Den sistnämnda varianten är sundast, för när du får vara extra kreativ och skapar något själv så stärker det hjärnan – och din självkänsla får också en boost när du lyckas skapa något helt själv..

Språkkurser gör hjärnan skarp

“Parlez-vous français?” Nä, tyvärr inte … Men då kanske du skulle lära dig det. Det är nämligen ren motion för hjärncellerna när du försöker bemästra ett nytt språk. Forskning har till och med visat att vissa delar av hjärnan växer rent fysiskt, som muskler gör när du styrketränar. Samtidigt håller det hjärnan ung. Kanske det är på tiden att du anmäler dig till "italienska för nybörjare" eller bara laddar ner en språkkurs-app till mobilen.

Sjung dig stark och glad

Att sjunga ger till viss del samma hälsoeffekter som att träna. Rent fysiskt får musklerna i överkroppen arbeta. Dessutom skjutsar kroppen runt endorfiner i systemet, som får dig på bättre humör och gör dig lugn. De djupa andetagen som både sång och motion kräver, stärker lungor och blodcirkulation.

Sjunger du tillsammans med andra finns det ännu fler fördelar att hämta. Forskning har visat att körsångare både känner sig lyckligare och sundare än andra. Fördelarna kommer sannolikt av att vara social och känna gemenskap med andra. Och ja, du får samma goda effekter även om du sjunger falskt.

Det är också sunt att …

  • spela ett instrument
  • lösa sudoku
  • spela schack
  • sylta och baka
  • skriva dagbok
  • ha en hund
  • jobba i trädgården

… och i princip vad som helst som får dig att stanna upp! Bara det att ha ett intresse där du får vara kreativ och skapa saker i nuet, är sunt för dig mentalt och fysiskt. Det viktigaste är att du har ett intresse..

I FORM rekommenderar

Om du drabbas av skador är det viktigt att både din träning och dina träningskläder är anpassade efter det. För hård belastning eller kläder som inte håller dig varm och torr, kan göra att skadan blossar upp igen i onödan.

Se därför till att vara klädd efter väder. Vid skador i knän, ljumske eller återkommande muskelbristningar är det en bra idé att skaffa ett par kompressionstights som kan ge stöd när du tränar.

De här funktionella vinterlöpartightsen från Active Fit säkerställer både optimal komfort och passform. Tightsen är en i varm vinterkvalitet som andas, och det är reflexer både bak och fram så att du syns i mörkret. Det svettransporterande materialet håller din kropp torr och vältempererad under träningen. Materialet är mycket behagligt och med platta sömmar som inte irriterar huden. Dessutom är modellen försedd med en praktisk nyckelficka, reflexer och resår i midjan. Just nu kan du få de ergonomiska tightsen tillsammans med 4 nummer av I FORM och spara över 600 kronor.

Ja tack, visa mig erbjudandet. 

Kanske är du intresserad av