Kvinna som slappnar av.

Kom ihåg att prioritera dig själv så att du får möjlighet att slappna av. Då blir du också bättre på att bearbeta dina problem.

© iStock

Varva ner med de här enkla knepen när du är stressad

Med 4 enkla knep kan du snabbt och enkelt vända stress till ny energi. Vi har hittat de bästa tipsen som genast jagar stressen ur systemet.

26 april 2017 av Maria Albøg Jespersen

Du vet redan att för mycket stress inte är bra för dig, men ändå har många svårt att hålla stressen borta när det ställs större krav på oss än vi kan leva upp till. 

Med de här fyra övningarna kan du dock snabbt och enkelt skicka ut stressen ur systemet och så kan de dessutom göras överallt. Läs mer här och fundera över vad som kan fungera för dig. 

1. Lägg på is

Håll en istärning under ögat och över kindbenet i 30 sekunder. Enligt Women’s Health hjälper den kalla känslan till med att aktivera den del av nervsystemet som motverkar stressutlösta reaktioner i kroppen.

2. Gör en reality check

Alla människor drabbas inemellan av känslan att inte räcka till. När det händer, prova då att skriva ner dina negativa tankar och fundera över om din självbild verkligen stämmer överens med verkligheten. 

3. Meditera

Sätt dig bekvämt, blunda och andas djupt. Föreställ dig att du rör dig nerför en spiraltrappa och visualisera varenda liten detalj. Hur är belysningen i rummet? Hur känns trappräcket i din hand? Kanske kan du höra ljudet av dina steg. Ju mer du kan föreställa dig, desto bättre.

4. Le allt du kan

Det kan verka absurt att le när det känns som att världen runt en håller på att falla samman. Men faktiskt kan ett stort leende sänka antalet stresshormoner och frige endorfiner i kroppen, och det gör dig bättre på att tänka positivt. Så nästa gång du känner dig stressad kan du leta upp en rolig video på nätet, eller ring en väninna och prata om något roligt. 

Kanske är du intresserad av