Kvinna med postit-lappar skriker.
© iStock

Två grönsaker som hjälper dig att hantera stress

Om du äter så kallad probiotisk kost, som t ex vissa grönsaker, verkar det avslappnande på kroppen.

21 augusti 2017 av Jeanette Linder & Birgitte Muldbjerg

Lök och purjolök gör dig stressfri

Allt fler studier visar hur viktig en sund tarmflora är för din hälsa. Det får du bl a genom att äta probiotisk kost, d v s en kost full av särskilda fibrer som verkar som näring för de sunda bakterierna i din tarm.

Det är dock inte bara din fysiska hälsa som påverkas, menar nu forskare. De har kommit fram till att en probiotisk kost också kan ha en avslappnande effekt på kroppen och därmed göra oss mer tåliga mot stress. Den typ av kostfibrer som verkar probiotiskt hittar du i grönsaker såsom purjolök, lök och kronärtskocka.

Studien gjordes på råttor som antingen fick en vanlig diet eller en probiotisk diet. Den sistnämnda gjorde positiv skillnad då råttorna både sov bättre och klarade sig bättre i ett stresstest när de hade ätit probiotiskt. 

Därför är probiotiska fibrer nyttiga för dig

  1. De probiotiska fibrernas speciella sammansättning gör att de kan ta sig hela vägen till tjocktarmen utan att lösas upp.

  2. I tjocktarmen fungerar fibrerna som en matlåda för de sunda tarmbakterierna. De sunda bakterierna bryter ner fibrerna och bildar sunda fettsyror. 

  3. De sunda fettsyrorna stimulerar cellerna i tarmens slemhinna, vilket hjälper ditt immunförsvar och ditt blodsocker. 

Källa: Frontiers in Behavioral Neuroscience

Kanske är du intresserad av