Stressa ner - och få din drömmage

Oavsett hur mycket du tränar och hur rätt du än äter kommer din mage aldrig att bli riktigt hälsosam om du inte samtidigt stressar ner. Stress är nämligen magens fiende nummer ett.

26 juni 2015 av I FORM

Det är inte en tillfällighet att vi pratar om att "det ska kännas rätt i magen" när vi ska välja rätt partner, byta jobb eller ta något annat stort beslut. Magen är nämligen en riktigt bra indikator på hur vi verkligen mår - både i våra liv till vardags och när det sker stora förändringar.

För om vi utsätts för negativ stress får det ganska snart betydelse för hur våra magar fungerar. Det tar sig kanske uttryck i illamående, diarré, förstoppning, kräkningar, magsmärtor eller kramper. Eller tänk bara på hur det känns i magen när vi ska göra ett prov eller ha ett viktigt jobbsamtal.

Stress påverkar magen

När det känns på det sättet i magen beror det på att det finns mer nervändar i vårt tarmsystem än i något annat organ i kroppen. Så när något går oss "på nerverna" sker det alltså framför allt här.

Anledningen till att just stress är särskilt illa för magens funktion är att stresstillstånden påverkar det sympatiska nervsystemet i hjärnan, som reagerar genom att sänka nivån av utsöndringen av bukspott och galla – ämnen som är helt nödvändiga för matsmältningen. Det resulterar i nedsatt matsmältning och ger ökad risk för utveckling av virus, infektion och svamp i mag-tarmsystemet.

Den negativa spiralen

Samtidigt har de flesta en tendens att äta oregelbundet och onyttigt när vardagen kokar över, och enbart den situationen är negativ för matsmältningen. Dessutom väljer många som har hamnat i en alltför stressig vardag snabb färdigmat, som ofta är förarbetad och fiberfattig så att magen inte får något att arbeta med – och funktionerna avstannar.

En annan följd av stress är ofta att vi hoppar över all form av fysisk aktivitet eftersom vi känner oss pressade och helt enkelt inte har tid. Fysisk aktivitet är annars en av hörnstenarna när det gäller att hålla magen i trim eftersom träning sätter i gång tarmarnas rörelser.

Resultatet är en negativ spiral där du får en sämre och sämre matsmältning, som tillsammans med stressen tömmer dig på energi och gör det svårt för dig att överskåda hur du ska ta dig ur stressen. Men som tur är finns det naturligtvis en utväg. Den går först och främst genom en lösning på de saker som stressar dig. Om du har mycket stressigt på ditt arbete bör du tala med din chef om en annorlunda prioritering av dina arbetsuppgifter.

Gör det så lätt som möjligt

Sedan gäller det att du börjar ta hand om din kropp. Återställ din mage med hälsosamma kostvanor och se till att komma i gång med regelbunden träning. Hälsosamma kostvanor och motion är de viktigaste redskapen för att bekämpa kronisk stress och de effekter som det har på magen.

Men gör det så lätt för dig som möjligt, så att du inte bara stressar vidare med att springa, köpa grönsaker osv. Välj en träningsform som du kan utöva var som helst och när som helst – t ex löpning eller cykling. När det gäller kosten så gäller det att lägga den i några enkla, men effektiva ramar.

Hoppa över de invecklade recepten och kom i stället fram till några hälsosamma, enkla rätter som du kan tillaga utan alltför stora ansträngningar. Du kan gärna äta samma middagsmat tre dagar i sträck och lunchen kan vara nästan likadan hela veckan, bara matvarorna är nyttiga och underlättar din matsmältning.

Kanske är du intresserad av