Kvinna arbetar med papper på jobbet.

Avslutar du arbetsdagen på rätt sätt med en mental övning, får du en bättre start på kvällen. 

© iStock

Släpp jobbet med tre lätta övningar

Mer behövs det faktiskt inte för att kunna släppa jobbet.

24 oktober 2017 av Mette Bundgaard & Karen Vedel

Släpp alla tankar på jobbet

Hann du skicka alla mejl, nådde du alla dina deadlines, vad menade din kollega egentligen med det hon sa innan? Ofta är huvudet fullt av arbetsrelaterade tankar även när du inte jobbar. Dock är det viktigt att verkligen kunna släppa allt och vara helt ledig om du inte vill bränna ut dig.

Lär dig att hitta balansen mellan jobb och fritid.

Här har vi samlat tre övningar som hjälper dig att släppa jobbet helt och få ork och energi för en ny arbetsdag imorgon.

1. Gör en lista

Lägg den sista kvarten av arbetsdagen på att skriva en lista med allt du har gjort idag och vad du ska göra imorgon. Längst ner skriver du: ”Jag är färdig för idag.” 

2. Gör en sinnesövning

Sätt ihop höger tumme, pek- och långfinger och rör dem mjukt mot varandra. Lägg märke till hur det känns. Rör nu samtidigt på tårna på vänster fot. Till sist fokuserar du på din andning, så att du koncentrerar dig på alla tre ställen samtidigt. Det medvetna fokuset gör det nästan omöjligt att tänka (på jobbet). 

3. Kör en ny väg hem

Du blir mer närvarande när du bryter dina rutiner. Se dig omkring och lägg märke till vad du passerar när du kör en ny väg hem. Då försvinner alla jobbtankar.  

Kvinna leder sin cykel genom en höstskog.

När du kör hem från jobbet kan du med fördel välja en omväg, som ger dig tid att släppa alla tankar. 

© iStock

Kanske är du intresserad av