Kvinna i träningskläder mediterar.

Få kontroll över din stress med en andningsövning.

© iStock

Denna övning motverkar stress

Du kan bromsa stress effektivt genom att låna en enkel övning från yogans värld.

20 november 2016

Har du alldeles för mycket i livet just nu, kanske du ska göra en extra insats för att inte duka under av stress. Genom att avsätta en liten stund i kalendern för den här lilla övningen så har du redan kommit en bit på väg, visar en studie. Den visar nämligen att en enkel andningsteknik, som kommer från yogan, kan bromsa stress effektivt.

I studien delades testpersoner in i två grupper, där hälften först skulle använda 10 minuter på att upprepa ett mantra – och därefter göra andningsövningen i 10 minuter, medan den andra halvan bara skulle sitta och läsa. Var femte minut tog forskarna salivprover för att mäta effekten av den lilla pausen i kroppen.

Efter de 20 minuterna kunde man inte se någon skillnad i läsgruppen, men i andningsgruppen såg man en effekt. Salivproven visade nämligen att en rad biomarkörer relaterade till stress sänktes markant av andningstekniken.

Hitta fler yogaövningar mot stress


Känner du dig stressad kan du alltså ta hjälp av den superenkla övningen. Så gör du:

• Sätt dig bekvämt med rak rygg och avslappnade axlar.

• Blunda och flytta fokus till din andning.

• Andas in medan du räknar till två.

• Håll andan medan du räknar till åtta.

• Andas ut medan du räknar till fyra.

• Andas bara genom en näsborre under hela övningen.

Kanske är du intresserad av