Kvinna framför kylskåp med sund mat.
Stressad?

Hitta botemedlet i ditt kylskåp.

© colourbox

Ät dig fri från stress

Ditt skafferi kan vara din bästa vän mot stress. Se här vad du ska äta för att dämpa de värsta stressymptomen och vad du absolut INTE bör stoppa i dig.

17 juni 2016

Du blir vad du äter och det gäller också när du är stressad. Fyll på tallriken med humörboostande vitaminer och känn hur lugnet sänker sig. 

5 saker som dämpar stress

Magnesium dämpar din oro. Du hittar magnesium i goda grönsaker som spenat, mangold och bönor samt nötter, frön och fullkorn.

Zink är också din vän när det gäller stress. Fyll på med nötkött, ägg (primärt gulorna), cashewnötter, fullkorn och lever. Om du vill lyxa till det är även ostron en bra källa till zink.

Börja dagen med probiotiska matvaror som Verum, kefir och yoghurt och dämpa stressa direkt på morgonen. Du hittar också probiotiska bakterier i fermenterad mat som surkål och kimchi.

Sparris är inte bara supergott utan även ett vapen mot stress på grund av deras höga folatinnehåll.

B-vitaminer ger inte bara vackert hår och starka naglar, utan gör dig också mer motståndskraftig mot stress. Bra källor till B-vitaminer är bl a avokado, mandlar, rågbröd och banan.

4 saker du ska undvika när du är stressad

Du tycker kanske att du förtjänar en belöning när du är stressad, men det kan faktiskt öka stressen om du äter de här fyra sakerna.

Kaffe och andra drycker med koffein

Godis

Alkohol

Snabbmat

Kanske är du intresserad av