Andningen kurerar stressad mage

Irritabel tjocktarm, även kallad stressmage, kan kontrolleras om man bara andas rätt, säger norska forskare.

Irritabel tjocktarm är en livsstilssjukdom som drabbar cirka en tredjedel av alla människor någon period i våra liv - och stress är en vanlig orsak.

Ett vanligt problem med stressmage är att magen snabbt fylls eller att man lever med en dålig mage i form av diarréer eller hård mage.

Nu har en norska forskare kommit på att enkla andningsövningar kan hjälpa och kontrollera sjukdomen. Det handlar om vagusnerven som skickar information från hjärnan till bl a tarmsystemet, och som blir mer aktiv när man slappnar av. Som t ex när man andas djupt, håller inne luften och andas ut igen. En andningsövning som kan göras i samma ögonblick som du känner minsta stress. Det bästa är om du ligger ner under tiden, men det går också bra att sitta upp.

Har du stressmage?


Typiska symtom vid irritabel tjocktarm är att du upplever...

  • matsmältningsproblem

  • smärtor eller obehag överst i magen

  • ett obehagligt tryck precis under bröstbenet

  • mättnadskänsla, även om du inte har ätit

  • svullenhet och illamående

  • sura uppstötningar och halsbränna

Andas magen lugn


1. Ta ett djupt andetag genom näsan och ända ner i magen.

2. Håll kvar luften i magen och räkna till 4.

3. Använd magmusklerna för att långsamt pressa luften ut genom munnen.

Kanske är du intresserad av