Kvinna i röd tröja vid skrivbord tittar ner.

Det kan vara tufft att komma tillbaka till jobbet efter semestern.

© iStock

5 tips för att undvika stress efter semestern

Första dagen på jobbet efter semestern kan vara tuff. Men lyckligtvis finns det flera saker du kan göra för att inte bränna ut dig.

17 augusti 2016

För många av oss kan det kännas som tortyr att byta ut strandtennis och rosévin mot överfyllda pappershögar och olösta arbetsuppgifter. Här är 5 tips på saker du själv kan göra för att inte bränna ut dig när du är inne i ekorrhjulet igen:

1. Var hjälpsam

Sluta med offermentaliteten och ”vad det är synd om mig”. Människor som är självcentrerade har en större tendens att bränna ut sig. Var istället en lyhörd och hjälpsam kollega.

2. Var snäll mot dig själv

Släpp tankarna på att allt ska vara perfekt när du går tillbaka till jobbet. Människor som är rädda för att göra fel och som hela tiden söker bekräftelse från andra, blir lättare stressade. Gör du fel så var förlåtande mot dig själv. 

3. Var social

Efter en hård arbetsdag är det frestande att isolera sig i soffan. Men faktiskt är en av de bästa metoderna att förebygga stress att vara social.

4. Se livet från den ljusa sidan

Pessimister producerar fler stresshormoner, medan optimister upplever mindre jobbstress och utbrändhet. Så le mot världen.

5. Var engagerad

Ta reda på vad du verkligen vill jobba med och satsa sedan helhjärtat på det. Ett starkt engagemang verkar som en buffert mot stress, om din motivation kommer från hjärtat. 

Källa: huffingtonpost.com 

Kanske är du intresserad av