Kvinna sitter på en hög med kuddar och blundar.
© wichmann+bendtsen

10 goda råd som lugnar hjärnan

Det är inte alltid så enkelt att komma till ro och släppa alla tankar som far runt i huvudet. Men som tur är finns det goda råd som hjälper!

24 augusti 2016 av Mette Møllevang

Så minskar du myllret av tankar 

1. Sänk tempot

Få lite lugn och ro innan du mediterar. Det är omöjligt att gå från 100 km/h till 0 på ett ögonblick. Drick en kopp te, hoppa i mjuka kläder och lyssna till skön musik.

2. Hitta en bra sittställning

Sätt dig väl tillrätta. Det behöver inte vara i lotusställning. Det viktigaste är att du sitter bekvämt.

3. Lägg dig eventuellt ner

Du kan också lägga dig på golvet med en filt. Du riskerar dock att somna eftersom kroppen kommer till ro. Händer det så acceptera att din kropp har mer behov av sömn än meditation just nu.

4. Fokusera på kroppen

Blunda. Känn in ryggraden som din mittlinje som fortsätter ut i nacken. Sänk axlarna. Lägg händerna över underlivet med handflatorna uppåt och slappna av i kroppen. Ta ett par djupa andetag via näsan ända ner i magen och låt andningen sköta sig själv.

5. Gör det som fungerar för dig

Meditation handlar inte om att prestera. Ingen är bra eller dålig på att meditera. Alla kan. Andligt sett är alla ögonblick där du bara är, meditativa – när du tittar ut genom fönstret, knådar en deg eller river morötter.

6. Acceptera tankemyllret

Meditation går ut på att sätta sig över tankarna, inte att stoppa dem. De finns där hela tiden, men här tar du makten över dem så att de inte styr dig.

7. Återgå till en fixeringspunkt

Varje gång det kommer en tanke (och det gör det), så hälsa vänligt på den, eller registrera den ytligt. Låt tanken passera medan du lugnt håller fast vid din fixeringspunkt: andetagen, ett mantra, en inre bild av en solnedgång, en ljuslåga, eller vad du nu mediterar kring.

8. Var snäll mot dig själv

Slå inte ner på dig själv. Löper tankarna ändå amok så avfärda dem och återvänd till ditt fokus. Igen och igen.

9. Bestäm själv hur länge

Det är helt upp till dig hur länge du vill meditera. 5–10 min är en bra start. 20 min kan vara himmelskt.

10. Kom lugnt tillbaka till din dag

Kom sakta upp i tempo igen efter meditationen. Ta ett par djupa andetag, känn efter hur det känns, öppna ögonen, sträck lite på dig och drick ett glas vatten.

7 fördelar med tankekontroll 

Meditation ger inte bara ett andningshål här och nu. Det ger en rad andra bonuseffekter som också är värda att beakta.

Meditation ...

  • minskar stress
  • stärker immunförsvaret
  • får dig att tänka mer positivt
  • gör dig mer empatisk
  • ökar din koncentration och ditt fokus
  • stärker minnet
  • gör dig mer kreativ

Kanske är du intresserad av