Kvinnan ligger i sängen och titta på klockan
© iStock

Vet du EXAKT vilken tid du bör gå till sängs?

Om man vill vakna pigg och utvilad, så saknar det definitivt inte betydelse vilken tid man går och lägger sig. Forskarna har nu hittat svaret på EXAKT när man bör gå och lägga sig.

3 maj 2017 av Julie-Elsebeth Crone Johannesen / Aktiv Träning

Det kan vara lockande att se klart en film på teven sent på kvällen, eller läsa de senaste nyheterna på nätet. Men om du vill vakna pigg och utvilad, så bör du nog skippa de vanorna.

Det finns nämligen en mycket specifik tidpunkt, då du bör lägga ifrån dig allt vad du har för händerna och hoppa i säng. Tidpunkten beror på vilken tid du ska upp nästa morgon – men det innebär definitivt inte att det bara är att plussa på tiden med 8 timmar.

Sömnens cykler

Sömnen fungerar nämligen i form av flera cykler med både REM-sömn och icke-REM-sömn. REM står för Rapid Eye Movements, och innebär att ögonen gör små rörelser som indikerar att man drömmer, och att hjärnan är vaken medan resten av kroppen fortfarande sover.

Varje cykel består av fyra faser som var och en varar i ca 90 minuter, och under en natt bör du hinna med ca 5–6 cykler. Det är inte bra om du vaknar mitt i en sömncykel och därför bör du på förhand räkna ut vilka tidpunkter det är bäst för dig att gå till sängs.

Räkna ut din sovtid

Rent tekniskt innebär det att om du exempelvis vill vakna klockan 06:30, så kommer tidpunkterna 22:46 eller 00:16 vara optimala tidpunkter att somna på. Om du ska kliva upp klockan 07:00, så är klockan 23:16 eller 00:46 de bästa tidpunkterna att somna på.

I Sömn-miniräknaren kan du själv mata in den tidpunkt då du ska vakna – och sedan få fram de bästa tiderna för dig att gå till sängs på för att du ska vakna pigg och utvilad.

Godnatt! 

Sov bättre med I FORM!

Få I FORMs stora sömn-nummer (plus ett extra nummer) för bara 19 kr.

Hälften av oss sover inte så gott och så länge som vi behöver. Därför har vi ägnat en stor del av vårt oktobernummer av I FORM åt den ack så viktiga sömnen! Lär dig mer om den goda sömnen och få experternas råd om hur du sover så bra som möjligt. Du får bl a:

  • Fakta: Hur mycket sömn får vi – och hur mycket behöver vi? Vad händer i kroppen under den goda sömnen – och vad händer med oss när vi sover dåligt?

  • Sovställningar: Stor översikt – vad innebär de olika sovställningarna för din sömn?

  • Powernap: 20 minuter kan rädda din dag. Se hur du gör!

  • Sömn-bootcamp: Vi hjälper tre trötta kvinnor till bättre sömn. Det är bara att kopiera alla de effektiva expertråden!

Sömn-numret kommer ut i mitten av oktober. Beställ nu om du vill vara säker på att få det!

Få det stora SÖMN-NUMRET + ett extra nummer av I FORM för bara 19 kr. Se erbjudandet här

OBS! Gäller bara till och med den 4 oktober!



Kanske är du intresserad av