Kvinna med kudde på huvudet kan inte somna.
© iStock

Största misstaget du gör när du ska sova

Den här situationen känner du GARANTERAT igen dig i!

18 oktober 2016 av Anja Bruneskjold

Du upplever säkert ibland att du inte kan somna. Kanske är det även något du upplever riktigt ofta. 

För många människor är sömnlöshet ett stort problem. En sak är att du vänder och vrider på dig, räknar får, förbereder en mental inköpslista till mataffären, osv, men en annan och mycket viktig sak är att sömnlöshet går ut över din generella hälsa. Din kropp blir bl a stressad, du riskerar att gå upp i vikt och humöret och din koncentration påverkas negativt. 

Människor som lider av sömnlöshet är oftast medvetna om det, för de har varit i kontakt med läkare. Men de flesta av dem som har svårt att somna är kanske inte medvetna om att de har ett allvarligt problem.

Försöker du för mycket?

En studie pekar på att uppemot 15 procent av dem som lider av sömnlöshet kan lägga till ett extra problem till sin åkomma. Det rör sig om psykofysiologisk sömnlöshet, som kännetecknas av att man gör allt man kan för att somna. Men utan framgång – även om man är trött.

Den psykofysiologiska sömnlösheten kommer av ”vanlig” sömnlöshet – problem med att antingen somna eller att sova utan att hela tiden vakna. Och ju mer man försöker, desto svårare blir det. Felet är alltså att du försöker FÖR mycket.

Känner du igen dig i detta? Om det inte är ett problem så lider du inte av sömnlöshet. Oro, stress och ångest kan nämligen också få dig att ligga sömnlös på natten, utan att du lider av någon sjukdom. 

Kanske är du intresserad av