Kvinna springer på stig mot solnedgång.


Sov gott efter kvällsträningen

Kvällen är inte den bästa tiden att träna på, då hård träning får din puls att öka och väcker dina stresshormoner. Är kvällsträning din enda möjlighet så får du här 7 tips som hjälper dig att få ro i kroppen.

1 september 2016 av Inge Eriksen

Vi kan alla känna igen oss. Träningen hanns inte med under dagen – och därför måste du istället träna på kvällen för att inte få dåligt samvete. Men när du äntligen är klar och lägger dig för att sova så kan du känna hur stresshormonerna och oron far runt i kroppen, medan sömnen och tröttheten håller sig långt borta. 

Somna lättare efter träning 

  1. Ät en lätt måltid, så snart du är hemma efter träning.
  2. Drick varken alkohol, kaffe, te, läsk eller energidrycker.
  3. Ta ett varmt bad eller en dusch en timme innan du går och lägger dig. Droppa ett par droppar avslappnande lavendelolja i badvattnet eller på golvet i duschkabinen.
  4. Dämpa belysningen i ditt hem innan du går och lägger dig.
  5. Håll det svalt, mörkt och lugnt i sovrummet.
  6. Undvik tv, mobiltelefon, dator och liknande innan sängdags.
  7. Gör gärna yogaövningar, meditation eller både och innan du går i säng.

Svårt att somna? Hitta lösningen på de tio vanligaste sömnproblemen här!

Kanske är du intresserad av