Läs också

Sömnlöshet

Sov bättre - i natt!

Bra sömn handlar inte bara om hur många timmar du är avskärmad från omvärlden. Du måste igenom alla sömnens faser för att få fullt utbyte av iden. Så här gör du för att få effektivast möjliga sömn:

12 september 2012 av I FORM

Ta reda på ditt personliga sömnbehov

Eftersom du lägger en tredjedel av ditt liv på att sova, kan du lika väl ta reda på ditt egentliga sömnbehov. Tänk på hur många timmar du kan spara om det visar sig att du klarar dig med mindre än genomsnittet! Får du fem timmar varje natt, så testa en vecka med åtta timmar. Försök sedan en vecka med sex timmar, och sedan en vecka med nio. Skriv ned hur du känner dig. Efter en månad vet du exakt hur mycket sömn du behöver.

Sov punktligt

När du väl har tagit reda på hur stort - eller litet för den delen - ditt sömnbehov är, så se till att du sover vid samma tidpunkt varje natt. Framför allt är det viktigt att du går upp vid samma tid varje morgon. Även om du kommit sent i säng, bör du stiga upp. Och gå alltid upp med detsamma. Ligg inte och dra dig. Du klarar nog en dag med sömnbrist. Det tar du igen nästa natt. Inte med fler timmars sömn, men med bättre sömn. Detta gäller även under helgen!

Håll dig i form

Tränar du regelbundet, sover du bättre. Det är dock ingen god idé att träna precis före läggdags. Inte senare än tre timmar före.

Slappna av innan

Dämpa ljuset, lyssna på lugn musik, ta ett varmt bad, och läs en bok. Allt som får ner pulsen, lugnar ner dig och gör kroppen avslappnad, är bra för sömnen. Lustigt nog fungerar även sex sövande - men tyvärr bara för män.

Skippa luren

Middagsluren är lika dålig för en god natts sömn som när du sover länge på helgen. Du måste vänja kroppen vid när det är läggdags, och så hålla tiden. Kan du inte sova när du skall (till exempel på grund av arbete), så kan lite "nyckelsömn" hjälpa. Ta en nyckelknippa i handen, och sätt dig på en stol. Slut ögonen, och slappna av helt. När du tappar nycklarna har du sovit ett ögonblick. Det ger dig energi för ytterligare ett par timmar. Men skynda dig hem, och sov ordentligt.

Ingen mat och dryck

Nattmacka och "night-cap" är jättegott, men inte särskilt bra för sömnen. I varje fall skall du hålla dig borta från uppiggande drycker och kraftiga måltider. Alkohol är riktigt dåligt. Kanske somnar du lite snabbare, men sömnen är orolig, och du vaknar under nattens lopp av att du måste upp och kissa.

Doping, nej tak

Sömntabletter kan vara nödvändigt i en del fall, men undvik dem så mycket som möjligt. Du blir beroende av dem, och efter hand som dosen ökar, kommer den sövande effekten också att påverka dig på dagen.

Kanske är du intresserad av